تبریز؛

کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار امروز در تبریز آغاز به کار کرد

معاون امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثار ادبی و اشعار استاد شهریاراز شگفتی های تاریخ ادبیات ایران است. وتسلط و تبحر استاد شهریار به دو زبان فارسی و ترکی رمز محبوبیت و شهرت اوست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسین نوش آبادیبزرگداشت استاد شهریار افزود: شهریار در شعر فارسی یکی از نام آورترین غزلسرایان سده های اخیر ایران است که همه ایرانیان اشعار فارسی به ویژه سروده های دوره جوانی او را دوست دارند و لذت می برند ، اما شاهکار حیدربابا به زبان مادری اش حال و هوای دیگری دارد.

وی افزود : بی گمان استاد شهریاردر میان شاعران پس از مشروطه، همتایی ندارد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آوازه و شهرت شهریار در سایر کشورها، افزود : نام شهریار نه تنها در جغرافیای وسیع شعر فارسی، بلکه در میان ترک زبانان جهان به ویژه در ترکیه و قفقاز نامی آشنا است و حتی در سال هایی که دیوار آهنی کمونیسم بر قفقاز کشیده شده بود ، شعر شهریار همچنان در این دیار طنین انداز بود و اهالی آن سامان را به اسلام فرا می خواند.

نوش آبادی با اشاره به سروده های دینی استاد شهریار یاد آور شد : ادبیات آذربایجان ادبیات اهل بیت (ع) است و در این میان شهریار جایگاه برجسته ای دارد و راز عمده موفقیت این شاعر محبوب در سرودن آثار مذهبی نهفته است

نوش آبادی تصریح کرد: شهریار به معنای واقعی دلداده امام و ولایت فقیه بود و مراودات عاطفی و ادبی بسیاری با مقام معظم رهبری داشت.

محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری کشور هم با بیان اینکه شهریار به انقلاب اسلامی، پیش از دیگران ایمان آورد، خاطر نشان کرد: شهریار با آثار و اشعار خود از هویت انقلاب و هویت ملی دفاع کرد، وبا وجود کهنسالی اش در 9 سال عمر خود پس از انقلاب، بیش از 50 قطعه شعر در زمینه انقلاب و رهبری سرودند.

وی با بیان اینکه شاعران آذری در زمینه اشعار فارسی اهتمام ویژه‌ای داشتند، تصریح کرد: شاعرانی مانند خاقانی، قطران، صائب وغیره افتخار ایران هستند که در بین شاعران معاصر نیز استاد شهریار سرآمدترین آن‌ها بود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با تاکید بر رسالت هنرمندان و شاعران در گسترش اندیشه های دینی و انقلاب گفت: ابعاد مختلف علم،اندیشه، درک، ولایت پذیری در شخصیت والای استاد شهریار وجود داشت که وی را بیش از دیگران در بین عرفا ، اندیشمندان و شاعران داخلی و خارجی صاحب نام کرده است جبارزاده افزود: امروز نیز انتقال اندیشه های دینی و انقلابی با الگو گرفتن از شاعران بزرگی چون استاد شهریار برعهده پژوهشگران ، اندیشمندان و شاعران کنونی است.

کنگره بین المللی استاد شهریاردر دو بخش مقاله و شعر برگزار می شود که در بخش مقاله 90 عنوان مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده و از این تعداد 22 مقاله برای انتشار در مجموعه مقالات و 8 مقاله برای ارائه برگزیده شده است.

همچنین 50 قطعه شعر از بین 245 قطعه شعر نیز انتخاب و در نهایت 6 شعر به مرحله نهایی راه یافت و انتشار 13 جلد کتاب با محوریت اشعار دینی و انقلابی استاد شهریار در حاشیه ی این کنگره صورت گرفت.

در پایان این مراسم نیزاز مجموعه آلبوم وموسیقی استاد شهریار و مجموعه کتاب های که با محوریت استادشهریاربه همت محققین و پژوهشگران حوزه هنری استان آذربایجان شرقی جمع آوری شده است، رونمایی شد

همچنین بعد از این مراسم، مزار استاد شهریار در مقبره الشعرا گلباران شده و مراسم عصر شعر نیز امروز برگزار خواهد شد. مراسم رونمایی از تندیس مشاهیر آذربایجان به به ویژه استاد شهریار نیز در منطقه آزاد تجاری ارس برگزار می شود.

بیش از 30 ادیب و شهریار شناس از کشورهای آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، فلسطین، مصر، عراق، اکراین و لیتوانی در کنگری بین اللملی استاد شهریار ۲۵ و ۲۶ شهریورماه در تبریز برگزار می‌شود، حضور دارند.


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.