۳۰ درصد روغن مصرفی کشور، روغن پالم است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در روغن‌های خوراکی ممکن است تا 60 درصد از روغن پالم استفاده شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسول دیناروند در حاشیه بازدید از نمایشگاه آشامیدنی‌ها و صنایع وابسته تاکید کرد: با توجه به میزان واردات بیش از این سقف تعیین شده در شش ماهه نخست امسال ترخیص روغن پالم تا پایان شهرویور ممنوع است .
 
وی افزود: مصرف روغن در کشور هم اکنون سالانه  یک میلیون و 400 هزار تن است که  حدود 400 هزار تن آن باید از طریق روغن پالم تامین شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که  در سال 92،  750 هزار تن وارد شد یعنی نیمی از نیاز ما به روغن از روغن پالم تامین شد.
 
وی با بیان اینکه روغن پالم ممنوع المصرف نیست، گفت: با توجه به این که  قیمت روغن پالم ارزانتر و میزان اشباع اسید چرب ان بالاتر است توصیه بر محدود شدن مصرف آن است.
 
دیناروند ادامه داد: مجوز واردات و ثبت سفارش با وزارت بهداشت نیست اما برای رعایت سقف 30 درصدی واردات روغن پالم، از سال 93 میزان واردات را کنترل می‌کنیم از این رو اگر سقف واردات از 30 درصد مجاز بیشتر شود اجازه ترخیص نمی‌دهیم.
 
دکتر دیناروند گفت: صنایع قنادی، شیرینی، شکلات، بستنی ها و روکش بستنی از مواردی است که به مصرف روغن پالم نیاز دارد و از آنجا که روغن پالم به این صنایع نرسیده است از انجمن روغن و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم مجوز واردات  170 هزار تن روغن پالم برای صنایع غذایی در اولویت باشد.
 
وی با بیان اینکه 250 هزار تن هم در صنعت روغن برای تولید روغنهای خانوار نیمه جامد و سرخ کردنی نیاز داریم، افزود: واردکنندگان نمی‌توانند از یک قسمت به قسمت دیگر کمک کنند، ترجیح ما این است روغن پالم در صنایع غذایی مصرف شود  زیرا درصد استفاده این روغن کم است یعنی در شیرینی، شکلات و بستنی ممکن است از روغن پالم به اندازه دو درصد استفاده شود اما در در روغن‌های خوراکی ممکن است تا 60 درصد از روغن پالم استفاده شود.
 
دیناروند گفت: روغن پالم برای روغن مخصوص سرخ کردنی هم در حد نیاز باید تامین شود چرا که در غیر اینصورت به علت قیمت پایین، جایگزین سایر روغن ها در جایی می‌شود که نیاز نیست .
 
وی با بیان این که عمده روغن هایی که از ترخیص ان ممانعت شده است مربوط به روغن خوراکی است گفت: صنایع روغن خوراکی در حالی که سهم روغن پالم خود را دریافت کرده‌اند مازاد بر نیاز خود روغن پالم می‌خواهند که هم اکنون میسر نیست.
 
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شما در برخورد با امضاهای طلایی ممنوعیت ترخیص روغن پالم را وضع کردید، گفت: وزارت بهداشت پیش از  این اعلام کرده بود که برای ممانعت از رانت احتمالی موجود در این بخش باید تعرفه واردات روغن پالم افزایش یابد.
 
دیناروند افزود: اگر 20 درصد تعرفه روغن پالم در مقایسه با روغن های دیگر بیشتر شود اختلاف قیمتی که موجب سودجویی می‌شود از بین می‌رود به عبارت دیگر واردات صرف جاهایی می‌شود که ضرورت دارد اما اگر تعرفه اصلاح نشود این روغن چون ارزانتر است علاقمندی به افزایش واردات آن خواهد بود.
 
دکتر دیناروند در پاسخ به این پرسش که آیا با این امضاهای طلایی برخورد کردیدیا خیر، گفت: چنین امضایی در وزارت بهداشت نیست زیرا سهمیه‌بندی را ما انجام نمی‌دهیم ما در وزارت بهداشت ثبت سفارش را انجام نمی‌دهیم و تعیین نمی‌کنیم چه کسی میتواند روغن را وارد کند ما می‌گوییم 400 هزار تن روغن اجازه ورود از منابع معتبر دارد این که چه کسانی وارد کنند، قبل از ما تعیین می‌شود یعنی ما می‌گوییم هر سه ماه صدهزار تن می‌تواند وارد شود به هر کسی که این اجازه را بدهند ما کاری نداریم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این صحت دارد که پیش از ممنوعیت ترخیص روغن پالم سه امضای طلایی در فرآیند واردات و ترخیص روغن پالم وجود داشت ،که یکی از این امضاها در وزارت بهداشت بود، گفت: این اعتراضی است که ما داریم. ما به دوستان اعلام کردیم 170 هزار تن صنایع غذایی را برایشان کنار بگذارید خودشان یا افراد دیگر برایشان وارد کنند مازاد بر آن 250 هزار تن روغن هرکسی که می خواهد وارد کند برای ما مهم نیست زیرا ما کاری به واردکننده نداریم ما به میزان نیاز کشور کار داریم که حدود 400 هزار تن است و بیشتر از آن نباید باشد.
 
معاون وزیر بهداشت افزود: برای اینکه رانت از بین برود باید اصلاحاتی صورت گیرد که پیشنهاد ما در ستاد تنظیم بازار، اصلاح تعرفه واردات روغن پالم بود که مورد استقبال اعضای ستاد قرار گرفت و اگر روغن پالم از سایر روغن‌ها ارزان‌تر نباشد رانتی شکل نمی‌گیرد.
 
دیناروند با بیان اینکه ما مسئولیتی در شناسایی رانت‌ها نداریم و نمی توانم بگویم نمونه های رانت بوده یا خیر گفت: وظیفه ما این است آن جایی که فکر می کنیم امکان سوء استفاده وجود دارد اعلام کنیم که اعلام کردیم و به صورت شفاف و روشن مکاتبه و از سال قبل پیش بینی کرده بودیم از این رو اصلاح تعرفه را پیشنهاد کردیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جلوگیری از ترخیص روغن پالم برای جلوگیری از شکل‌گیری دوباره رانت در این حوزه بود یا خیر، گفت: جلوگیری از ترخیص برای رعایت سقف واردات است و اعلام کردیم که عدالت در کار باید رعایت شود این طور نباشد که واردکننده‌های روغن هرچه دلشان خواست وارد کنند و روغن صنایع غذایی تامین نشود.
 
معاون وزیر بهداشت افزود: معتقدیم در اولویت اول صنایع غذایی به این روغن حتما نیاز دارد و نمی‌توانیم جایگزینی برای آن داشته باشیم از این رو صنعت غذا باید روغن مورد نیاز را دریافت کند که این اتفاق نیفتاده است یعنی سهمیه‌ها به گونه ای داده نشده که عدالت رعایت شود.
 
دیناروند تاکید کرد: اجازه نمی دهیم روغن پالم بیشتر از سقف تعیین شده وارد شود این مصوبه شورای عالی سلامت است و ما تعهد کرده‌ایم ضمن اینکه مردم هم انتظار دارند وزارت بهداشت به وظیفه خود عمل کند .
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از نظر کیفیت و سلامت، وضع محصولات غذایی ما خوب است گفت: در مورد آب های آشامیدنی و آبهای معدنی در یک ماه گذشته کار مضاعفی را با دستور وزیر بهداشت انجام دادیم که مشخص شد 90 درصد همه برندهای کوچک و بزرگ آب معدنی در کشور هیچ مشکلی ندارد و مشکل ده درصد بقیه قابل رفع است البته نیاز به دقت و سرمایه گذاری دارد که در توان صنایع آب معدنی ما وجود دارد.
 
دیناروند افزود: در حوزه لبنیات جایگاه خوبی داریم اما تا زمانی که صنعت پیشرفته لبنیات پاستوریزه داریم مردم نباید محصولات سنتی و فله‌ای استفاده کنند زیرا نمی‌توان در مورد سلامت آن‌ها به مردم اطمینان داد، به هیچ عنوان نباید شیر فله مصرف کرد و در مورد پنیر و ماست هم باید مصرف فله‌ای به حداقل برسد و عمده نیازهای مردم از صنعت پاستوریزه که قابل اطمینان است تامین شود.
 
وی گفت: در یک ماه اخیر بر اساس ارزیابی جامع و کامل از 311 نمونه از 150 برند آب معدنی و آب آشامیدنی کشور 37 نمونه مردود شد که از میان 37 نمونه 12 مورد آن به هیچ عنوان امکان ورود به بازار را ندارد که توقف تولید شد مگر اینکه اصلاح جدی در تولید داشته باشند، البته مشکلات حادی که فکر کنیم مسمومیت فوری ایجاد می‌شود در این آب‌های معدنی نبود.
 
وی درباره شرایط ماندگاری آب‌های معدنی در ایران گفت: عضو کدکس هستیم و ضوابط سازمان غذا و دارو نیز وجود دارد ضمن اینکه بر اساس حساسیت و شرایط نگهداری در کشور و نوع کالا، مدت زمان نگهداری تعیین می شود ممکن است دارویی 5 سال و فرآورده ای مانند شیر پاستوریزه یک هفته و آب معدنی یک تا سه ماه عمر ماندگاری داشته باشد.
 
دیناروند افزود: صنعت غذا شامل صنایع آشامیدنی و خوراکی، صنعتی بزرگ و پیشگام است و اگر ارزش  کل کالاهای سلامت در ایران ده میلیارد دلارباشد اما ارزش صنعت غذا 40 میلیارد دلار و 4 برابر حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های طب گیاهی، سنتی، آرایشی و بهداشتی در ایران است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه در صنعت غذا میزان خودکفایی در صنایع تبدیلی و بسته بندی بالاست افزود: در بخش های مختلف صنایع غذایی وضع خوبی داریم و در سال های اخیر وضع به گونه ای بوده که صنعت ما توانست صادرات انجام دهد بازارهای اطراف ما هدف خوبی برای صادرات صنایع غذایی ایران است البته اخیرا بازار روسیه هم در حال باز شدن بر روی صنایع غذایی ایرانی است.
 
وی درباره کمبود برخی داروها به ویژه داروی پنتاسا در بازار گفت:  اصراری وجود دارد بر واردات داروهای مشابه تولید داخل که بیش از اندازه صورت گیرد اما سیاست وزارت بهداشت این است تا زمانی که دارویی تولید داخل دارد و کیفیت آن مورد تأیید است و مشکل بیماران را رفع می کند واردات انجام نشود.
 
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: نمی توانم ادعا کنم که کیفیت همه داروها یکسان است و این طبیعی است که گاهی اوقات افراد به فرمولاسیون خاصی بهتر جواب می‌دهند معمولا ضوابط و استاندارد کیفیت دارو، حداقلی است به طور نمونه 60 درصد داروی یک قرص باید در 5 دقیقه آزاد شود حالا قرصی به جای 60 درصد 65 درصد از دارویش آزاد می‌شود که ممکن است اثربخشی‌اش بهتر باشد که در پاسخ افراد به یک دارو تعیین کننده است ضمن اینکه فیزیولوژی بدن همه و نحوه پاسخ افراد به داروها یکسان نیست.
 
دیناروند ادامه داد: به عنوان دستگاه نظارتی باید نظارت و اطمینان حاصل کنیم که ضوابط فارماکوپی ما که حداقل هاست رعایت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه واردات دارو در ایران ممنوع نشده است، گفت: وقتی دارویی 10 تولیدکننده در ایران دارد نمی توانیم بازار را در اختیار واردات قرار دهیم البته سقف دو تا سه درصدی واردات برای بیمارانی است که بدن شان ناسازگار است و حتما باید داروی خارجی مصرف کنند که هزینه را باید خود پرداخت کنند.
 
در پایان مصاحبه، بیماری که ادعا می کرد داروی داخلی برای وی سازگار نیست برای تهیه نمونه خارجی از رئیس سازمان غذا و دارو کمک خواست که دکتر دیناورند گفت: داروی داخلی مورد نظر شما در 95 درصد از بیماران موثر است و در 5 درصد پاسخگو نیست.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که این بیماران داروهای خارجی را باید از کجا تهیه کنند گفت: این داروها در زمره دو تا سه درصد از داروهایی است که اجازه واردات آن داده شده است.
 
دیناروند افزود: بازاریابی شرکت های واردکننده دارو موجب می شود که بخواهند بازار خود را توسعه دهند اما ما نمی خواهیم بازار را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم و این امکان وجود ندارد.
 
منبع: پایگاه شبکه خبر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.