حجم و ارزش معاملات فرابورس این هفته همزمان با سومین عرضه اولیه سال جاری افزایش چشمگیری را تجربه کرد .

رکوردزنی حجم معاملات امسال فرابورس ایران در روز پایانی هفتهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته چهارم شهریورماه در فرابورس ایران با درج نماد 3 شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان، بیمه اتکایی امین و تولید نیروی برق دماوند و عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری پردیس به پایان رسید. 

در سومین عرضه اولیه امسال فرابورس با توجه به اینکه نیمی از سهام عرضه شده توسط سرمایه‌گذاری مسکن پردیس به معامله‌گران آنلاین اختصاص داده شده بود، 25 هزار معامله‌گر آنلاین مشارکت داشتند. 

این هفته، حجم و ارزش دادوستدها با رشد چشمگیر 250 و 113 درصدی در قیاس با هفته قبل همراه شد و در مجموع 6 میلیارد و 448 میلیون ورقه بهادار به ارزش 15 هزار و 396 میلیارد ریال داد وستد شد.  

بر این اساس، حجم و ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم افزایش یافت به طوری که در بازار اول 318 میلیون ورقه بهادار به ارزش 995 میلیارد ریال و در بازار دوم 5 هزار و 796 میلیون ورقه بهادار به ارزش 10 هزار و 748 میلیارد ریال خرید و فروش شده است.
 این وضعیت در مقایسه با هفته قبل از آن، حکایت از رشد 421 درصدی حجم و 598 درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش 1537 درصدی حجم و 1430 درصدی ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس ایران دارد.
با این وجود، حجم معاملات هفتگی در بازار پایه 77 درصد و ارزش آن 74 درصد افت کرد و 323 میلیون ورقه بهادار به ارزش 457 میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

طبق این گزارش ، 10 میلیون ورقه بهادار با ارزشی معادل 3 هزار و 196 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی داد و ستد شد که نشانگر افت 52 درصدی حجم و 31 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن بود.

در هفته معاملاتی منتهی به 25 شهریورماه، نماد شرکت اعتباری کوثر مرکزی ضمن ارتقا به بازار دوم، گشایش یافت و معامله بلوک 27.76 درصدی سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان قطعی شد و به این ترتیب رکورد حجم معاملات روزانه فرابورس از ابتدای سال در روز پایانی هفته شکسته شد.

همچنین، ارزش بازار فرابورس ایران در روز پایانی معاملات هفتگی با کاهش 3.7 درصدی، رقم 760 هزار و 190 میلیارد ریال را نشان داد و آیفکس با نزول 5.8 درصدی روی 680 واحد متوقف شد.
این گزارش می‌افزاید، در هفته چهارم شهریورماه، گروه محصولات شیمیایی با سهم 23 درصدی از معاملات در صدر صنایع پیشرو جای گرفت و گروه انبوه‌سازی و مسکن و بانک‌ها به ترتیب با سهم 18 و 12 درصدی در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

انتهای پیام/
برچسب ها: معاملات ، بلوک ، فرابورس ، حجم ، ارزش ، سهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار