عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: محور اصلی جلسه امروز کمیسیون ویژه، بررسی حقوقی برجام به ویژه از بعد بین‌المللی بود.

"میرهادی قره سید رومیانی" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره جلسه امروز کمیسیون ویژه برجام با حضور حقوقدانان گفت: با تدبیر هیئت رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام، از حقوقدانان مجرب کشور با تمام سلایق دعوت به عمل آمده بود که 5 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با علم حقوق آشنایی داشتند نیز در این جلسه حاضر بودند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی اظهار داشت: بحث عمده این جلسه پیرامون این قضیه بود که آیا این سند منتشر شده ایران را در حوزه بین‌المللی الزام آور می‌کند یا خیر. 

وی به مباحث مطروحه دیگر در این جلسه اشاره کرد و افزود: مسئله‌ دیگری  که در این جلسه مطرح شد این بود که برای حل موارد اختلاف پیش آمده در حوزه بین‌الملل پیرامون این سند منتشره چه باید کرد.

قره سید رومیانی گفت: در این جلسه درباره پیامدهای قطعنامه آخر شورای امنیت سازمان ملل موسوم به قطعنامه 2231 نیز بحث شد و حقوقدانان مختلف حاضر در این جلسه نظرات خود رادر این باره اعلام کردند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی با بیان اینکه دو برداشت متفاوت در بین نظرات حقوقدانان وجود داشت، تصریح کرد: بعضی از افراد توافق برجام را به عنوان یک "معاهده" تلقی می‌کردند که از منظر حقوق داخلی و براساس اصل 77 و 125 قانون اساسی باید پروسه بررسی در مجلس شورای اسلامی را طی کند.

وی افزود: برخی دیگر از حاضران در این جلسه معتقد بودند که  طبق "آیین‌نامه نحوه چگونگی انعقاد موافت‌نامه‌های بین‌المللی" سند برجام  به عنوان سندی حقوقی- تشریفاتی قلمداد می‌شود و با استناد به این آیین‌نامه باید پروسه تصویب در مجلس را طی کند.

قره سید رومیانی اظهار داشت: از منظر حقوق بین‌الملل و با استناد به کنوانسیون 1969 برخی از حقوقدانان معتقد بودند که توافق‌نامه برجام، شکل و شمایل یک معاهده را به خود اختصاص داده است و بر این اساس باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: این اظهارات نظر کسانی بود که معتقد بودند که برجام، معاهده است و با توجه به سیری که تاکنون طی کرده در حوزه بین‌الملل برای ما تعهد ایجاد کرده است و باید در مجلس شورای اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.
 
وی به نظر کسانی که اعتقادی به معاهده بودن برجام نداشتند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد معتقد بودند اگر برجام معاهده بود باید در سازمان ملل ثبت می‌شد و بر همین اساس عنوان کردند برجام معاهده نیست بلکه یک سند توافقی و یا داوطلبانه‌ است که دولت آن را پذیرفته است.

قره سید رومیانی در پایان خاطر نشان کرد: در این جلسه نظرات مختلفی از سوی حقوقدانان مجرب ارائه شد و جلسه مفید و موثری در بررسی برجام بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار