امروزه شاهد گسترش آپارتمان و خانه‌های چندطبقه در روستاها هستیم.

محسنی فردا////وقتی روستا‌ها لباس شهری‌ها را به تن می‌کنند/ فاش شدن اسرار زندگی در پشت‌ دیوار‌های کاغذیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تهرانی‌ها بر این باورند که ساخت‌وسازهای غیراصولی سال‌هاست که دیوارهای محکم و غیرقابل نفوذ خانه‌ها را به یک دیوار کاغذی تبدیل کرده، به گونه‌ای که همسایه‌ها به راحتی می‌توانند از آن چه در خانه همسایه مجاور خود می‌گذرد با خبر شوند.

* زیبایی جامعه سنتی در تاروپود معنوی طرح‌ها

نقش غنی و زیبای جامعه سنتی، نتیجه زیبایی تاروپود معنوی آن است که طرح‌ها و نقش‌های کلی را به هم پیوند می‌دهند، اصول معنوی حاکم بر معماری سنتی ایرانی، ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و اندیشه‌های این مرز و بوم دارد.

کیوان خلجی مدیر اداره هماهنگی امور مناطق و راهبری دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران دراین باره به خبرنگار ما گفت: در بافت‌های فرسوده شهری، بناهایی وجود دارند که مقاومت اولیه خود را از دست داده و امنیت جانی روانی لازم را برای ساکنان خود به ویژه در زمان وقوع حوادث طبیعی تأمین نمی‌کنند.

وی افزود: احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، توجه به هویت شهر سابقه تاریخی و بناهای ارزشی در نوسازی شهر بسیار حائز اهمیت است.

* ماندگاری خاطرات قدیمی در بعضی از خانه‌ها

هنوز هم می‌توان در لابه‌لای خاطرات بسیار از شهروندان پایتخت‌نشین، خانه‌های قدیمی آجرنما که اطراف آن را درختان تنومند قدیمی احاطه کرده‌اند و نیز وجود در کوبه‌های برنجی زنانه و مردانه و حیاط‌های پر از گل‌های شمعدانی با حوض فیروزه‌ای که تداعی خاطرات شیرینی از گذشته را به وجود می‌آورد.

این در حالی است که تمامی شهر و یا حتی روستاها از الگوهای معماری سنتی حذف و معماری مدرن جایگزین آن شده است که متأسفانه در بافت روستایی سبز شدن آپارتمان‌های چند طبقه گواه این علت است.

* روستاییان تقلید کار

در حقیقت چیدمان‌های شطرنجی و شبکه‌ای بسیاری از طرح‌های شهری که به نوعی جامعه مدرن امروز را به نمایش می‌گذارد در روستاها نفوذ کرده و روستاییان با هدف مدرن شدن و به بهانه پیشرفت در شرایط زندگی از این الگو پیروی می‌کنند که همان در واقع تقلید از سبک شهری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روستا ، شهر ، ساخت و ساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار