نماینده مردم تهران گفت: آقای ابوترابی شما بگویید برجامی که نه طرح است نه لایحه براساس چه ماده‌ای در مجلس بررسی می‌شود.

رسایی: برجامی که نه طرح است نه لایحه، برچه اساسی در مجلس بررسی می‌شود؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید رسایی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز یکشنبه 29 شهریور ماه در تذکر شفاهی گفت: اگر مواردی مربوط به جلسات گذشته یا مربوط به دستورات هفتگی باشد نماینده می‌تواند از ابتدای جلسه در رابطه با آن تذکر دهد.

وی افزود: موضوع رسیدگی به برجام در حال حاضر مطابق با اصل 77 و 125 قانون اساسی؛ مطابق با ماده 136 و 173 آیین نامه داخلی مجلس و ماده 10 آیین نامه چگونگی تنظیم قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی در دستور هفتگی کمیسیون‌ها به برجام قرار گرفته است.

رسایی تأکید کرد: توافق‌ نامه‌های بین‌المللی اولا باید به صورت لایحه در دولت تصویب شود، دوما باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شوند و سوما این لایحه باید به امضای وزیر یا رئیس جمهور برسد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که موضوع برجام را مجلس رسیدگی کند، درحال حاضر یک متنی به امضای آقای عراقچی که معاون وزیر است خطاب به رئیس دفتر رئیس مجلس در دست نمایندگان است که هم غلط ترجمه‌ای و هم جاافتادگی دارد.

این نماینده مردم تهران خطاب به ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس بیان داشت: این موجود ناقص‌الخلقه در حال حاضر به کمیسیون‌ها ارجاع شده است، آقای ابوترابی می‌شود بگویید که براساس کدام بند از آیین نامه کمیسیون‌ها چیزی را بررسی می‌کنند که نه طرح است ونه لایحه؛ حتی کمیسیون برجام چیزی را رسیدگی می‌کند که نه طرح است و نه لایحه؛ دولت صراحتا بیان می‌کند که لایحه نمی‌دهم حتی بعد از اینکه مقام معظم رهبری تأکید کردند مجلس این را در مسیر قانونی برای تصویب رسیدگی کند.

رسایی با بیان اینکه دولت به نوعی از قانون سرپیچی می‌کند گفت: هیئت رئیسه مجلس باید بگوید که برجام در کمیسیون‌ها براساس طرح یا لایحه است که قرار است بررسی شود، نام این موجود ناقص‌الخلقه چیست؟

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس در پاسخ به حمیدرسایی گفت: بنابر آیین نامه داخلی مجلس تذکراتی که نمایندگان دارند فقط ناظر است به مواردی که هیئت رئیسه درآن جلسه یا جلسه قبل تخلفی را کرده باشد لذا خواهشمندم که نمایندگان در چارچوب آیین نامه تذکرات خود را مطرح کنند آقای رسایی ناظر به این آیین نامه نبود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند من راجع به مسائل حقوقی وارد نمی‌شوم و حقوقدانان در آن باره نظر دهند اما نظر من این است که مجلس کنار گذاشته نشود، بنابراین مجلس با توجه به اهمیت موضوع علاوه بر کمیسیون امنیت ملی کمیسیون ویژه‌ای هم جهت بررسی برجام تشکیل داد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: متن برجام در دست ماست و این متن را در اختیار کمیسیون ویژه و کمیسیون‌های تخصصی زیربط قرار دادیم تا در مورد این متن نظرشان را اعلام کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون ویژه هم براساس ماده 44 که می‌گویند مجلس در مسائل مهم و استراتژیک برای کشور به وجود می آید، تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش به تعداد 15 نفر تشکیل دهد لذا کمیسیون ویژه براساس این نگاه تشکیل شد و این مسئله مهم را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را ارائه خواهد کرد.

ابوترابی فرد در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در راستای مصالح و منافع ملی کشور بتوانیم به نتایج درستی برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک جانباز جنگ تحمیلی
۱۶:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
آقای رسایی اروپا خوش گذشت/
آخرین اخبار