جانشین رییس پلیس راهور ناجا از کشته شدن ۱۰۰ تن و زخمی شدن یک هزار و ۷۰۰ تن طی سه روز گذشته در جاده های کشور خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار موسی امیری در حاشیه بازدید خود از آزاد راه قم – تهران در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که در روزهای پایانی شهریور ماه حساسیتهای راهور ناجا در مورد کنترل سوانح رانندگی بسیار بالا است، اظهار داشت: پلیس راهور همه ساله در این ایام طرح ویژهای را در سراسر کشور به اجرا در میآورد.

وی با بیان اینکه معمولاً اوج بازگشت از مسافرتها در روزهای پایانی شهریور ماه است، افزود: از دو سه روز گذشته که موج بازگشت مسافران از سفرهای تابستانی آغاز شده است، متاسفانه برغم این که در شهریور ماه جاری در حال طی نمودن روند کاهشی حوادث بودیم، از سه روز گذشته یعنی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه با وقوع یک هزار و 300 فقره حادثه رانندگی جرحی و فوتی شاهد افزایش تصادفها در جادههای کشور هستیم و این مساله هشداری جدی برای همه رانندگان و مسافران محسوب میشود.
 
امیری با بیان این که در جریان این تصادفات 100 تن کشته و یکهزار و 700 تن نیز مجروح شدند، تصریح کرد: این روند افزایشی به هیچ وجه قابل قبول نیست، لذا باید همگان به ویژه رسانهها و وسایل ارتباط جمعی با گوشزد نمودن این حوادث به مردم گامهای مهمی را در راستای کاهش آن بردارند.
 
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین با یادآوری این که طبق بررسیهای صورت گرفته دو عامل واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه همچنان پیشتاز علل مختلف وقوع حوادث رانندگی در کشور محسوب میشود، ابراز داشت: مردم با توجه به تکرار تذکرها و هشدارهای داده شده و بیان تحلیل تصادفها توجه کافی به مسائل ایمنی در هنگام رانندگی را داشته باشند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سیستمهای هوشمند در کنترل تخلفات و کاهش سوانح افزود: در حال حاضر بیش از 400 دوربین کنترل تخلفات در پنج هزار کیلومتر از محورهای برون شهری کشور نصب، و وضعیت عبور و مرور را رصد میکنند.
 
امیری ادامه داد: در شهرهای کشور نیز با توجه به ماده 3 قانون و همکاری که بین پلیس و شهرداریها وجود دارد، در کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک نیز این دوربینها نصب شده و وضعیت راهنمایی و رانندگی را تا حدود زیادی بهبود بخشیده است.
 
وی تصریح کرد: به منظور گسترش و توسعه این دوربین ها قرار است، یک هزار و 800 دوربین جدید کنترل تخلفات در 30 هزار کیلومتر از جادههای کشور با همکاری ناجا، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری نصب شود.
 
وی با بیان این که عملیات اجرای این پروژه هم اکنون آغاز شده و در آینده شاهد افزایش بیش از پیش این فناوری جدید برای کنترل تخلفات در جادههای کشور خواهیم بود، افزود: در حال حاضر با استفاده از این سیستم هوشمند، هفت تخلف راهنمایی و رانندگی در محورهای برون شهری کشور کنترل و شناسایی میشود.
 
جانشین رییس پلیس راهور ناجا، تعداد تخلفهایی که در درون شهرها با این دوربینها کنترل میشوند، را پنج مورد عنوان کرد و افزود: تخلفهایی از قبیل سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، ورود به محدوده طرح ترافیک و تخلف تجاوز به محدوده عابر پیاده از جمله این تخلفات به شمار میآید.
 
امیری همچنین تخلفهایی از قبیل سرعت غیر مجاز در جادهها و عدم پرداخت عوارض در آزادراهها را از جمله تخلفات قابل کنترل در جادهها و محورهای ارتباطی کشور عنوان کرد و افزود: از امروز نیز ثبت تخلف انحراف به چپ و سبقت ممنوع به مجموع این تخلفات اضافه میشود که برای نخستین بار در کشور راه اندازی شده و پس از طی مراحل آزمایشی، دوربینها در حال حاضر در دو محور هراز و چالوس نصب شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.