به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نبود سوپراستار مدتی است که در سینمای ایران به چشم میخورد و در تناسب با دهههای قبل در دهه اخیر جز تعداد محدودی نتوانسته بازیگری را به عنوان «استار» به معنای واقعی به مخاطبان معرفی کند، البته هر سینمایی بنا به شرایط و موقعیت خاص خودش و نیازی که دارد دچار تحولاتی میشود که باید آن را پذیرفت اما بیشتر مواقع فیلمهای ما با وجود سوپراستار توانسته مخاطبان بیشماری را به پای گیشهها بکشاند.
قابل ذکر است تعریف ما از ستاره آن بازیگری است که با در دست داشتن تکنیکهای فراوان بتواند شخصیتهای مختلف را ایفا کند و نقش او برای مخاطب باورپذیر باشد و از طرفی بعد از گذشت سالها از یاد نرفته و به قول معروف امضای او به پای کارهایش باشد. با توجه به این توضیحات به بررسی نیاز و عدم نیاز «سوپراستار» در سینمای ایران و اینکه چرا سینما طی سالهای گذشته تا به امروز نتوانسته ستارههای سینمایی زیادی را معرفی کند، پرداختیم و نظر چند تن از بازیگران را خواستار شدیم.
سینمای امروز پر از سوپراستار است
عنایت بخشی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر گفت: سینمای امروز پر از سوپراستار است اما اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند، مقوله دیگری است! به هر حال سینمای ایران طی این چند سال مسیری را انتخاب کرد و در این مسیر نیز سوپراستارهایی برای خودش معرفی کرد.
وی افزود: مگر سینما حتماً باید سوپراستار داشته باشد. به هر حال هر کسی که در فیلمی کار میکند یک استار است، حالا ممکن است یکی نقش کوچکتر و دیگری نقش بزرگتری را بازی کند. پس در کل در کاری که انجام میدهند سهیم هستند.
سینمای ما کمتر بر پایه سوپراستار بوده
حسین مهری بیان کرد: به خاطر اینکه سینما کمتر بر پایه سوپراستار و بیشتر بر مبنای مفهوم سینما و خود فیلم استوار شده، این اتفاقات نوید بخش رویدادهای بهتری است.
هزینههای بالای ساخت فیلم ریسک پائین تهیهکننده
حمید گودرزی عنوان کرد: واقعاً نمیدانم که چرا سینما طی چند سال اخیر سوپراستار معرفی نکرده اما به نظر من چون هزینههای ساخت فیلمها بالا رفته، ریسک کردن پائینتر آمده و اینکه اگر تهیهکننده بخواهد آدم جدیدی را وارد کند تا حدودی دچار تردید خواهد شد، بنابراین سعی میکند از بازیگران قبلی استفاده کند و شاید به این دلیل جوانهایی در مقام بازیگری به شکل واقعی سوپراستار به سینما معرفی نشده باشند.
وی ادامه داد: اما به هر حال با همه تفاسیر تعدادی بازیگر میآیند و کار میکنند و با توجه به محبوبیتشان از نگاه مردم و فروش فیلمهایشان ماندگاری آنها مشخص خواهد شد.
ماندگاری با آموزش و گذشتن ار فیلترهای مناسب ممکن است
مهدی امینیخواه در اینباره تصریح کرد: فیلمسازی یک صنعت است و برعکس آن چیزی که خیلیها فکر میکنند ساده است و میتوان با ضوابط و روابط وارد و ماندگار شد، حرفهای بسیار سخت و پر زحمت، دارای تکنیک است و برای رسیدن به نقطه مطلوب و دلخواه باید درس این حرفه را خواند، آموزش دید و از راه خودش وارد شد تا بتوان ماندگاری خود را حفظ و ثابت کرد.
وی افزود: پس به خاطر ساده گرفتن مقوله سینما در هر زمینهای از آن که بازیگری جزو آن است، طی چند سال اخیر تعدادی به صورت بیرویه و با رد نشدن از یک سری فیلترها وارد شدند و اکثر آنها ریزش کردند و به طور مستقیم روی پائین آمدن کیفیت فیلمها نقش بسزایی داشتند.
وی افزود: سینماگران باید با گذشتن از فیلترهای مناسب و دیدن آموزش در زمینه فعالیت خود آن قدر قوی شوند تا در راستای صنعت سینمایی ما قدمی بردارند تا این قدم ماندگار شود و به کارنامه مثبت سینمای ایران چیزی اضافه کنند و در کنار آن بازیگر، کارگردان، فیلم و... جدیدی را به سینما معرفی کنند.
یک مبارزه منفی با قهرمان در سینمای ما وجود دارد
سید جواد هاشمی در این باره گفت: یک مبارزه منفی با قهرمان و سوپراستارپردازی در کشور و سینمای ما وجود دارد و لزومی نمیبینیم راجعبه آن بحث کنم و اینکه قبول دارم یا نه؟!
چون قهرمانسازی و قهرمانپردازی در کشور ما سرکوب میشود، به همین دلیل سعی میکنند سوپراستار ساخته نشود و هر کسی اوج میگیرد از بیخ و بن ریشه او را میزنند!
انتهای پیام/