به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در طول روز خیلی از ما با کارتهای شناسایی سر و کار داریم، کارتهایی که در آن مفاهیمی نهفته است اما کمتر به آن دقت کردهایم.
مسعود سپهر یکی از طراحان کارت شناسایی ملی است؛ وی درباره نحوه طراحی این کارت اظهار داشت: در طول سالها سفارشات متعددی برای طراحی جلد، طراحی امنیتی و نشان ریاست جمهوری اسلامی ایران و احکام انجام داده بودم و با انتشارات و چاپ وزارت ارشاد همکاری میکردم.
وی ادامه داد: تا اینکه طراحی کارت ملی به من پیشنهاد شد اما با توجه به گستردگی و فراگیری پروژه کارت ملی، باید طراحان شناخته شده کشور هم درگیر این کار میشدند. بر این اساس درخواست کردم که همکاران دیگری را دعوت کنم تا کار را بدون عیب تحویل بدهیم؛ در این رابطه از «مرتضی ممیز» و «مصطفی اسدالهی» درخواست به همکاری کردم.
سپهر یادآور شد: این کار ابعاد مختلفی داشت، یکی اینکه نباید این طرح قابلیت کپی با دستگاههای معمولی داشته باشد و دیگر اینکه باید از نقوش اصیل ایرانی استفاده میکردیم. بنده و همکاران روی کارت ریزنقشهای لوزی مربع کار کردیم که از نقوش مهماری ایرانی به شمار میرود. در حاشیه پایین کارت ملی، ترنج مسی رنگ است که این طرح از نقوش سفالی دوران سلجوقی است. در بخشی دیگر از کارت ملی که طراح آن واضح هم بوده، ترنج بزرگ شمسهای 12 گوش دوره سلجوقی است.
وی افزود: در قسمت بالای دو طرف کارت ملی، خطی نازک به رنگ سبز و قرمز است که در طرف روی کارت نوشته شده است «جمهوری اسلامی ایران» و در پشت کارت هم نوشته شده «سازمان ثبت احوال کشور».
این گرافیست کشورمان یادآور شد: نام و نام خانوادگی هم که در این کارت دیده میشود، به خط «یکان» است که فونت آن را خودم طراحی کردم. همچنین در قسمت بالای کارت در دو طرف اسم جلاله به دو رنگ قرمز و سبز است؛ اینها طوری طراحی شدهاند که مقابل نور که قرار میدهیم، این دو اسم روی هم قرار میگیرند؛ این کار را در چاپ دیگری نمیشود انجام شود.
منبع:فارس
انتهای پیام/