معاون سلامت دامپزشکی مازندران از ویژگی‌های دام‌های قابل ذبح در روز عید قربان خبرداد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان حمید رسولی‌زاده درباره هشدار‌های بهداشتی دام در عید قربان به شهروندان گفت: تهیه دام از مراکز غیر مجاز می‌تواند موجب انتقال عوامل بیماری‌زا شود که عدم دقت به این موضوع و عدم معاینه دام قبل از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی و کشتار اینگونه دام‌ها سبب آلودگی محیط و به خطر افتادن بهداشت فردی و استفاده‌کنندگان از گوشت آلوده می‌شود.

وی افزود: کشتار دام بیمار سبب بروز بیماری‌های مهلک در انسان مانند بیماری تب کریمه کنگو و سیاه زخم می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران بیان کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام استان در روز عید قربان با استقرار اکیپ ویژه نظارت بهداشتی دامپزشکی و با حضور ناظرین ذبح شرعی آماده ارایه خدمت به هم استانی‌ها هستند.

رسولی‌زاده به شهروندان توصیه کرد از خرید دام‌های بیمار و دارای لاغری مفرط و دام‌هایی که دارای مخاط زرد رنگ مانند لثه و سفیدی چشمی هستند باید خودداری کنند که این می‌تواند از نشانه‌های مبتلا به بیماری بابزیوز باشد.

وی ادامه داد: شهروندان باید خودداری کنند از خرید دام‌های دارای نفخ و بیماری گوارشی مانند اسهال، پشم‌های بلند، ژولیده و لنگش و همچنین دامهایی که به تازگی دارو تزریق کرده و دارای کچلی و تاول روی پوست، دنبه و سایر اندام خارجی باشند چراکه این دامها به احتمال زیاد مشکوک به بیماری آبله هستند.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران درباره هشدار‌های بهداشتی گفت: شهروندان از ذبح دام در معابر عمومی، خیابان و کوچه خودداری کرده و برای قطعه کردن گوشت و یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند.

رسولی‌زاده گفت: توصیه می‌شود گوشت قربانی ابتدا به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس مصرف شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی لاشه‌ها از برش دادن کیست‌ها و آبسه‌های بر روی لاشه خودداری شود، افزود: ضایعات غیر قابل مصرف در اختیار حیوانات خانگی قرار نگیرد و در محلی نگهداری شود تا در اختیار ماموران حمل زباله قرار گیرد و یا ضایعات و اجزای حرام در جایی دفن شود.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران تصریح کرد: در روز عید قربان اکیپ‌های ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و اکیپ‌های سیار در سطح شهر آماده پاسخگویی به مسایل بهداشتی و شرعی شهروندان هستند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: دام ، قربانی ، عید قربان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار