جمعه 27 شهریور ماه سال جاری سیل در روستای مرزنده جاری شد که منجر به تخلیه سکنه و تخریب روستا شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان : روستای مرزنده از توابع بخش چمستان و شهرستان نور است . رودخانه وازرود درست از میانه این روستا میگذرد.


بازخوانی پرونده سیل در مرزنده


گفتنی است که به واسطه وجود این رود در روستا ، تقریبا هر چند سال سیلی در روستا جاری میشود که خسارت ناچیزی را نیز به همراه دارد.

به دلیل طغیانگر بودن این رود هر ساله باید وازرود را لایروبی کرد که متاسفانه به دلیل قصورها و کاسیتها و مشکلات عبور و مرور این اقدام به صورت جدی و کارآمد انجام نشده است .


بازخوانی پرونده سیل در مرزنده


یکی از مقامات شورای روستا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه اعلام کرد : یکی از علل اصلی وقوع این سیل قصور و کم کاری در اداره محیط زیست است . وی گفت : به دلیل اینکه رود به مدت تقریبی ده سال به خوبی لایروبی نشده بود ابتدا و انتهای رودخانه توسط شاخه ها و تنه درخت و غیره مسدود شده بود که محیط زیست اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده بود .

روز دهم شهریور ماه سیل اول رخ میدهد و خساراتی را به روستا وارد میکند که بعدا مسئولین این خسارت را حدود یک میلیارد تومان اعلام میکنند .

گفتنی است که سیل روز بیست و هفتم سیل سوم این روستا بوده است که به گفته شورای روستا به علت وسعت تخریب خسارت چندین برابر شده است.


بازخوانی پرونده سیل در مرزنده


پس از وقوع سیل در این منطقه شش دستگاه بیل مکانیکی برای خروج گل و لای از روستا و رودخانه به روستا آمده اند ، ولی هنوز تعبیری برای رفع مشکلات مردم و راه حل اساسی برای جلوگیری از وقوع مجدد سیل و حتی خسارت وارد شده به اهالی اندیشیده نشده است.

مسئولین روستا با علم بر اینکه چهار شاخه اصلی رودخانه از راه ورودی آن مسدود است ، چند پیش قراول در آن منطقه به گشت زنی مشغول کرده بودند که به کمک این افراد قبل از آنکه سیل به روستا برسد شورای روستا با زحمت بسیار اهالی روستا را که 230 خانوار بودند را از روستا تخلیه میکنند که خوشبختانه تلفات جانی را به صفر رسانده ولی متاسفانه خسارت مالی به خانه ها ، راه ، حیوانات و اراضی کشاورزی به شدت وارد شده است.


بازخوانی پرونده سیل در مرزنده


برای پیگیری این گزارش با مسئولین محیط زیست و فرمانداری تماس گرفتیم که متاسفانه موفق به برقراری ارتباط نشدیم .




بازخوانی پرونده سیل در مرزنده



بازخوانی پرونده سیل در مرزنده



بازخوانی پرونده سیل در مرزنده


بازخوانی پرونده سیل در مرزنده



گزارشی از علیرضا اسمعیلی


انتهای پیام/ ا
برچسب ها: سیل ، مازندران ، مرزنده ، نور ، وازرود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.