رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد از ارائه پیشنهاد تاسیس سازمان زیارت و گردشگری در مشهد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مجید فاطمی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: علی رغم اینکه شعار فرهنگ زیاد داده می‌شود اما این مهم یکی از موضوعات غریبی است که گاها از آن استفاده ابزاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به هوا تشبیه کرده‌اند که اگر نتوانیم آن را در جامعه گسترش دهیم، یک جامعه مرده خواهیم داشت.

ابلاغ 6 سیاست و شاخصه به معاونت فرهنگی و اجتماعی برای اجرا در سال 94

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در ابتدای شروع به فعالیت شورای چهارم، موضوعات محوری شورا در نشست با نخبگان تدوین شد که این اقدام در سطح شوراهای کشور بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: 21 مورد سیاست فرهنگی و اجتماعی نیز برای برنامه میان مدت شهرداری مشهد طی سال‌های 93 تا 96 تدوین شده که 6 مورد از این سیاست‌ها برای اجرا در سال جاری در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با اشاره به اینکه تجلی پایتخت معنوی و شهر زیارتی در افق 2017 اولین سیاست برای اجرا در سال جاری است، اضافه کرد: خانواده و سبک زندگی، حقوق و تکالیف شهروندی، مسجد محوری، وفاق، همبستگی و مشارکت اجتماعی و اخلاق سازمانی مدیران و کارکنان شهرداری و شورای شهر نیز دیگر سیاست‌های سال 94 است.

تولید یک میلیون و 728هزار و 602 هزار محصول فرهنگی و اطلاع‌رسانی مناطق و فرهنگسراها در سال 93

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد اظهار داشت: طی سال 93 در مناطق شهرداری، 372 هزار و 606 محصول فرهنگی تولید شده و 498 هزار و 859 محصول نیز توزیع گردیده است.

فاطمی افزود: در همین مدت فرهنگسراهای شهرداری مشهد نیز به منظور اطلاع‌رسانی، یک میلیون و 355 هزار و 996 محصول تولید و یک میلیون و 261 هزار و 377 محصول توزیع کرده است.

اسکان موقت یک میلیون و 506هزار و 760 نفر زائر در مراکز اسکان موقت و کمپ‌های شهرداری در سال 93

وی با اشاره به اینکه در جهت تجلی پایتخت معنوی، امکاناتی برای زائران مهیا شده است، خاطرنشان ساخت: در سال گذشته تعداد یک میلیون و 419 هزار و 891 اسکان موقت و همچنین 86 هزار و 869 اسکان در کمپ‌های شهرداری صورت گرفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیوست فرهنگی یکی از اهداف راهبردی شورای اسلامی شهر در دوره چهارم است که بر اساس ابلاغ، شورای راهبری پیوست فرهنگی و اجتماعی در شهرداری مشهد تشکیل شده و چند پروژه مهم به صورت آزمایشی در حال اجراست.

اجرای آزمایشی پیوست فرهنگی در چند پروژه مهم شهری

حجت الاسلام والمسلمین  فاطمی عنوان کرد: در حال حاضر اجرای پیوست فرهنگی در پروژه‌های خط 3 قطار شهری، خط 3 بی آرتی و بوستان‌های بزرگ در دست احداث، مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند اجرای پیوست فرهنگی باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در اجرای پیوست فرهنگی، نگرش منفی برخی مدیران و نخبگان به این مهم است. در صورتی که اگر پیوست فرهنگی به معنای واقعی آن اجرا شود باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید می‌شود.

تعریف پیوست اقتصادی برای پروژه‌های فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری پیشنهاد داده است تا بعد از این پیوست اقتصادی برای پروژه‌های فرهنگی تعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی در مورد تاسیس سازمان زیباسازی نیز گفت: از سال‌های قبل برای جلوگیری از موازی کاری در معاونت شهرسازی، معاونت خدمات شهری و معاونت فرهنگی و اجتماعی، پیشنهاد تاسیس سازمان زیباسازی مطرح شده است.

لایحه شهرداری برای تاسیس سازمان زیباسازی در معاونت شهرسازی

وی افزود: دلیل زمانبر شدن تاسیس این سازمان، جمع‌بندی برای تعیین معاونتی است که باید سازمان زیباسازی در زیر مجموعه‌اش تاسیس شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ما معتقدیم سازمان زیباسازی باید زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شود، عنوان کرد: شهرداری مشهد لایحه‌ای مبنی بر تاسیس سازمان زیباسازی در معاونت شهرسازی به شورای اسلامی شهر ارائه شده است که در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌گردد.

ارائه طرح نهایی باغ موزه دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار به شورای اسلامی شهر

وی خاطرنشان ساخت: پروژه باغ موزه دفاع مقدس 20 سال است که در حد حرف باقی مانده بود تا اینکه یکی از زمین‌های خوب مشهد در کنار جوار شهدای گمنام جبل‌النور کوهسنگی به این مهم اختصاص یافت.

وی بیان کرد: طرح نهایی این باغ موزه به شورای اسلامی شهر ارائه شده است که انتقادات و پیشنهادات ما برای اصلاح طرح به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس داده شد.

وظیفه شهرداری صرفا فرهنگ شهروندی نیست

وی ادامه داد: وظیفه شهرداری صرفا فرهنگ شهروندی نیست و فرهنگ عمومی اعم از فرهنگ شهروندی می‌باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد اظهار داشت: شهرداری باید در زمینه فرهنگ دینی ورود پیدا کند البته کار اصلیش نیست زیرا صلاحیتش را ندارد به همین خاطر زیرساختش را فراهم می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با اشاره به کمک 350 میلیون تومانی شهرداری برای ساخت هر مسجد، تصریح کرد: با این کمک در نظر داریم تا مشارکت مردم برای مسجدسازی برانگیخته شود.

شهرداری باید از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود

وی با تاکید بر اینکه شهرداری یک نهاد کاملا اجتماعی است نه یک نهاد صرفا خدماتی، اضافه کرد: برخی پروژه‌ها در حاشیه شهر با مشارکت سپاه در حال اجراست و شهرداری در احداث مسکن طلاب و مجتمع آموزشی جامعه المصطفی نیز همکاری لازم را بکار خواهد بست.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یک رکن زیارت، زائری است که به مشهد می‌آید که در همین راستا اقدام موثری با مشارکت شهرداری در احداث زائرسراهای ارزان قیمت صورت گرفته است.

مدیریت شهری عملکرد بسیار موفقی داشته است

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی عنوان کرد: از عملکرد مدیریت شهری به جد دفاع می‌کنم و معتقدم بسیار موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مشهد 2017 تنها هدف ما رضایت چند کشور اسلامی نیست، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا مشهد یک شهر نمونه از همه لحاظ برای شهروندان و زائران باشد.

 انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.