شهرکرد؛

طرح ساماندهی و توسعه پرورش گوسفند در چهارمحال و بختیاری

مرحله اول طرح ساماندهی و توسعه پرورش گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح ساماندهی و توسعه پرورش گوسفند در این استان خبر داد.

مهراب فرجی گفت: این طرح با هدف افزایش تولید گوشت قرمز علیرغم کاهش جمعیت دام مولد، کاهش فشار بر مراتع و منابع علوفه ای، حفظ اشتغال مولد و افزایش سودآوری در حرفه پرورش گوسفند اجرا می شود.

وی افزود: امسال 3 هزار رأس دام مولد در سطح استان طی 2 مرحله تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند که مرحله اول آن از تیرماه امسال شروع و تا پایان شهریور ادامه یافت.

فرجی اضافه کرد: در این مرحله یک هزار و 800 رأس گوسفند داشتی تحت پوشش ثبت مشخصات همزمان سازی فحلی و تلقیح مصنوعی با مایع ژنتیکی گوسفند پربازده خارجی قرار گرفتند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مرحله دوم اجرای طرح هم از آذرماه شروع می شود.

فرجی ادامه داد: این طرح در سطح 7 شهرستان چهارمحال و بختیاری اجرا شده که به ترتیب میزان فعالیت، شهرستان اردل (3 گله)، شهرکرد (2 گله)، سامان (2 گله)، بروجن (یک گله)، کیار (یک گله)، بن (یک گله) و کوهرنگ (یک گله) می باشد.

وی افزود: در سطح 2 شهرستان فارسان و لردگان امکانات اجرای طرح فراهم نشده است.

فرجی خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح به ازای هر رأس گوسفند، بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار ریال از محل اعتبارات دولتی به صورت بلاعوض هزینه می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اجرای این طرح، امسال در سطح گله های دامداران به صورت تجاری آغاز شده یادآور شد: چهارمحال و بختیاری جزء استان های پیشرو در اجرای این برنامه و تولید ترکیب جدید ژنتیکی است.

به گفته وی؛ به وسیله چند قلوزایی و افزایش کل وزن بره شیرگیری شده به ازای هر رأس میش (گوسفند) مولد، افزایش تولید گوشت قرمز رخ می دهد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: گوسفند ، پرورش ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.