روش زود کاشت برنج با موفقیت در شهرستان لردگان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، روش زود کاشت برنج با موفقیت در شهرستان لردگان جرا شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان لردگان با اعلام این خبر گفت: با استفاده از این روش، کلیه مراحل خرانه گیری، انتقال و کاشت نشاء، داشت و برداشت، حداکثر 3 ماه زودتر انجام می شود.

محمدصادق خانجانی با بیان اینکه روش زودکاشت برنج برای اولین بار به صورت آزمایشی و در سطح 2 دهم هکتار (2جریب) از شالیزارهای شهرستان لردگان اجرا شد گفت: رقم برنج کشت شده، چمپای معطر محلی لردگان می باشد.

وی در توضیح این روش اضافه کرد: با بررسی کارشناسی، خزانه گیری برنج به جای اردیبهشت، اسفندماه سال قبل یعنی 3 ماه زودتر در محیط بسته گلخانه ای و انتقال نشاء به مزرعه نیز در ابتدای فروردین انجام شد.

خانجانی گفت: بنابراین برداشت چین اول هم اوایل مرداد و چین دوم اوایل مهرماه انجام می شود.

وی، هدف و مزایای این نوع کشت را صرفه جویی ویژه در مصرف آب، استفاده بهینه از منابع تولید، زمین، سرمایه و نیروی انسانی، و عملکرد بالا نسبت به سایر روش های کشت فعلی برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان یادآور شد: در این روش، عمده آب مصرفی مربوط به زمان 2 ماهه اول سال است که سایر محصولات کشاورزی نیاز به آبیاری نداشته و یا هنوز کشت نشده اند.

خانجانی افزود: برداشت چین اول در این روش هم در فصل اوج مصرف آب کشاورزی یعنی مردادماه صورت می گیرد که در صورت مواجهه با کم آبی، محصول برنج برداشت شده و نیازی به آب ندارد.

گفتنی است حداکثر طول دوره رشد چین اول (نشاکاری تا برداشت) در این روش 100 روز و چین دوم 70 روز، با میانگین عملکرد 8 تن در هکتار (مجموع برداشت 2 چین) می باشد.

2 هزار و 700 هکتار از مزارع شهرستان لردگان به کشت برنج اختصاص دارد که اکثراً با آب چشمه ها آبیاری شده و سالیانه حدود 15 هزار تن شلتوک و 13 هزار و 500 تن برنج از آن برداشت می شود.

عمده محصول برنج این شهرستان، رقم معطر چمپای محلی و کمتر از 10 درصد سایر ارقام مانند گرده محلی و کوهرنگ است.

شهرستان لردگان، با بیش از 190 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن (شهر لردگان) در فاصله 160 کیلومتری شهرکرد (مرکز این استان) قرار دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.