لرستان؛

سـمندر لـرستانی گـونه درحال انقــراض

سمندرلرستان گونه ای دوزیست و دمدار می باشد که تنها در مناطقی از استان لرستان یافت می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان؛ مدیر کل حفاظت از  محیط زیست لرستان می گوید: در استان لرستان 20 زیستگاه سمندر شناسایی شده است که یک منطقه از آن در حیات وحش ایران و سازمان حفاظت محیط زیست کشور ثبت شده است و یک منطقه دیگر آماده ثبت در سازمان محیط زیت و حیات وحش ایران است.

فرمانپور کارشناس محیط زیست هم می گوید: این گونه که در دنیا نادر است که متاسفانه در لیست قرمز IUCN در طبقه به شدت در معرض خطر یا بحرانی قرار گرفته به همین خاطر در پانزهمین نشست کنوانسیون تجارت جهانی  گونه های جانوری در معرض انقراض ، تجارت سمندر کوهستانی لرستان ممنوع شد.

فرمانپور  گفت: این گونه نادر عواملی از جمله شرایط آب و هوایی نامساعد و متاسفانه قاچاق این گونه نادر این روزها زنگ خطری برای زندگی این دوزیست است که باید مسئولان سازمان محیط زیست کشور برای حفاظت از این گونه نادر تلاش بیشتری کنند.

رحیمی محیط بان منطقه حفاظت شده سمندر هم می گوید: متاسفانه سال گذشته 150  قطعه سمندر لرستانی از قاچاقچیان این گونه نادر کشف شد  که متاسفانه مبادرت به قاچاق این گونه نادر به استان های همجوار می کنند.

وی گفت: محیط بانان منطقه برای حفاظت از این گونه نادر امکانات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ندارند این در حالیکه متاسفانه قاچاقچیان سمندر لرستانی با بهترین امکانات مبادرت به قاچاق این گونه نادر می کنند.

فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان هم  می گوید: برای حفاظت بیشتر از سمندر کوهستانی لرستان باید با ایجاد پاسگاه های محیط بانی در منطقه و خرید تجهیزات برای محیط بانان از این ثروت ملی حفاظت کرد که انتظار می رود مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست کشور توجه بیشتری به این گونه نادر داشته باشند.

 انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.