مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی آب منطقه ای آذربایجان شرقی از اجرای طرحی خبر داد که می تواند برای مهار بحرا ن کم آبی و جلوگیری از خشکسالی ها موثر باشد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛یوسف غفار زاده  افزود : طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی به عنوان یکی از آخرین فرصت های نجات مخازن زیرزمینی به شمار می آید و استقرار اکیپ های گشت و بازرسی،برقدار کردن چاهها، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، ساماندهی شرکتهای حفاری و نصب GPSبر روی دستگاه های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از جمله برنامه های طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی است .

این کارشناس آب منطقه ای آذربایجان شرقی با انتقاد از مصرف بی رویه و نادرست آب و با جدی شمردن بحران کم آبی آبهای زیرزمینی را ازمطمئن ترین منابع آبی دانست که احیا و تعادل بخشی آنها برای جلوگیری از نابودی مخازن آب ضروریست .

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی آب منطقه ای آذربایجان شرقی ازدشت های مرند /شبستر / تسوج و صوفیان به عنوان بحرانی ترین مخازن زیرزمینی استان یاد کرد و افزود : در24 محدوده مطالعاتی تقسیم شده مخازن استان 1 هزارو 305 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد .

وی افزود :سالانه1هزارو 315 میلیون متر مکعب آب از 28هزارو 226 چاه عمیق و نیمه عمیق برداشت می شود که از این تعداد 23هزارو 892 چاه کشاورزی با حجم 1077میلیون متر مکعب آب برداشت می شود .

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی استان به میانگین بارش در سال استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی از نظر اقلیمی از مناطق نیمه خشک به حساب می اید که میانگین بارش آن با 300 میلی متر 36 درصد پایین تر از میانگین جهانی است .

به گفته غفارزاده طرح تعادل بخشی و احیاء آب های زیر زمینی آب از سال 85 آغاز شده و امسال از 19 میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به احیاء نزدیک به 12 میلیارد تومان به طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی و 7 میلیارد به ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.