دبیرستان ایرانشهر اولین مدرسه دولتی یزد است که در سال 1316 توسط علی اصغر حکمت وزیر فرهنگ وقت افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛اولین مدرسه یزد مربوط به دوره قاجار است که توسطآندره گدار فرانسوی  به سبک معماری ساسانی طراحی و توسط جمع زیادی از استادکاران یزدی از جمله علی‌اکبر خرمی (معرف به اکبر آخوند)، حسینعلی محمودی مهریزی، علی‌اکبر گلاب، محمود خوش‌زبان، محمدابراهیم رمضانخانی با خشت و گل و آجر ساخته شده‌است. 

دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

مدرسۀ ایرانشهر ساختمانی یک طبقه با نمایی از آجر زرد رنگ است که به شکل نیم حلقه در میان بستر طرح قرار گرفته است. کلاس های درس، اتاق های اداری و کتابخانۀ این بنا در تراز همکف- پشت رواق های حیاط اصلی- قرار گرفته، و زیرزمین نیز به آزمایشگاه های مدرسه اختصاص یافته است. 


دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

وجود سایه بان ها ومحافظ های خوب در برابر آفتاب آجرچینی های چشم نواز هرهچینی ها قوس های تخم مرغی واستوانه ای وخیزداراز جمله ویژگی های منحصر به فرد معماری این مدرسه به شمار می رود.

دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

با وجود اینکه در زمان ساخت مدرسه، شهر یزد آب لوله‌کشی نداشت، اما دبیرستان آب و سرویس بهداشتی داشته و شیرهای آب خوری و حتی شیرهای آب باغچه‌ها به منبع آب طبقه دوم وصل بودندکه این آب هم با چرخ چاه از چاه چهل گز به منبع می‌رسیه است. 

هزینه ساخت این بنا در سال اجرا برابر با هفتصد و شصت هزار ریال معادل 76 هزار تومان بوده که از محل اعتبارات دولتی تامین شده‌است.

دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

از برجسته ترین محصلان این دبیرستان میتوان به دکتر ابوالقاسم قلم سیاه پدر فیزیک نوین ایران،دکتر محمد کریم پیرنیا پدر معماری سنتی ایران،دکتر احمد نقیب زاده استاد تمام و صاحب نظر علوم سیاسی دانشگاه تهران،  دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن نویسنده -مترجم شاعر ، دکتر محمدحسین پاپلی یزدی رییس پژوهشکده دانشکده امیرکبیر و استاد دانشگاه سوربن ،دکتر محمد علی حفیظی دبیر اسبق نظام پزشکی کل کشور،محمد حسین سلطان زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران،دکتر حاجب مرتاض متخصص جراحی عمومی فلوشیب از دانشگاه لندن و جلال مجیبیان موسس بیمارستان مجیبیان نام برد. 

دبیرستان ایرانشهر، اولین مدرسه دولتی یزد

این مدرسه تاریخی ودیدنی در برزن قدیمی گودال مصلی، ابتدای خیابان رجائی واقع شده و در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام پایه دهم علوم انسانی دارد