نخستین بار بر اساس نوشته روزنامه "وقایع اتفاقیه” در دوران میرزا تقی خان امیر كبیر برخی از كوچه های ارگ تسطیح و سنگفرش شد. تا آن ها برای عبور كالسكه مناسب و آماده گردد.

  به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین بار براساس اعلان «روزنامه وقایع اتفاقیه » شماره 36 به سال 1267 قمری و در دوران صدارت میرزا تقی خان امیر کبیر برخی از کوچه های ارگ تسطیح  و سنگفر ش شد. تا آن ها برای عبور کالسکه مناسب و آماده گردد، کالسکه هایی که از فرنگ می آمد و یا در کارخانه معیر الممالک ساخته می شد. بعد ها در دهه های پایانی سلطنت طولانی ناصرالدین شاه «شوسه» که طریقی بود، برای آماده سازی سطح معابر جهت عبور راحت تر کالسکه ، درشکه ، گاری و ... وارد عرصه راه سازی پایتخت شد.


اولین خیابان آسفالت تهران + عکس



اما هنوز خبری از«آسفالت» نبود . تا این که سال 1310  خورشیدی فرا رسید . در این سال پیش از ورود ملک  فیصل پادشاه عربستان به تهران ، بلدیه پایتخت به تکاپو افتاد، و برای نخستین بار «آسفالت» را که پدیده جدیدی در صنعت راه سازی به شمار می رفت ، وارد صحنه خیابان های تهران کرد.  خیابان کوتاه الماسیه (باب همایون)، میدان توپخانه و اوایل خیابان لاله زار را آسفالت نمود . بعدها خیابان باغ شاه (امام خمینی) و خیابان پهلوی (ولی عصر) البته تا حدود کافه  بلدیه ( تأتر شهر امروز ) و دیگر خیابان ها آسفالت شد و بدین ترتیب رفته رفته آسفالت نه تنها وارد خیابان ها  و معابر تهران که به تمام شهر ها و جاده های کشور کشیده شد. حال که به دوران رضا خان رسیدیم. حیف  است، 

انتهای پیام/
برچسب ها: اولین ، خیابان ، آسفالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.