دبیر احیای انجمن های میراث فرهنگی کشور گفت: ارتقا سطح آگاهی و افزایش مشارکت و همراهی مردم یکی از رویکردها و در عین حال مناسب ترین راهبرد برای حفاظت از آثار تاریخی ، فرهنگی و معنوی کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج ؛سید رحمت الله رئوف امروز در اولین نشست انجمن های فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد افزود: دولت و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی قادر نیستند از آثار ارزشمند و بنایای تاریخی در نقاط مختلف کشور حفاظت کنند.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت و همکاری مردم صیانت از عرصه های تاریخی و معنوی کشور عقیم و بی نتیجه خواهد ماند، افزود: ضرورت احیای مجدد انجمن های فرهنگی در سطح استان ها بیش از گذشته احساس می شود.

رئوف از فعالیت بیش از 80 هزار انجمن فرهنگی در سطح کشور خبر داد و گفت: بیش از 20 مورد از آنها در حدود یک سال گذشته احیا و تشکیل شده است.

وی از راه اندازی و تشکیل ستاد ویژه انجمن های فرهنگی با رویکردی مردمی و با محوریت استانداران و دستگاه های مرتبط با این حوزه در سراسر کشور خبر داد.

رئوف یاداور شد: مهمترین رسالت ذاتی این انجمن ها ضمن حفاظت از آثار تاریخی و دستاوردهای فرهنگی و معنوی، ارایه راهکار برای بهبود و ارتقا وضعیت صنعت گردشگری در کشور نیز هست.

وی دوران هشت سال دفاع مقدس را به عنوان گنجینه ای گرانبها و ارزشمند دانست و گفت: ثبت و حفاظت از آثار و دستاودرهای مادی و معنوی این دوران جزو برنامه های اساسی سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است.

وی از وجود بیش از یک میلیون اثر مادی ارزشمند و تاریخی در کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این تعداد آثار مادی و بنایای تاریخی نباید از برخی مواریث ارزشمند معنوی از جمله دوران پرشکوه دفاع مقدس و بسیاری از آیین ها و رسوم های فرهنگی در کشور نیز غافل ماند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: با توجه به حجیم بودن و گستردگی دولت لزوم همکاری و مشارکت بیش از پیش مردم و بخش خصوصی در بسیاری از حوزه ها ضروری است.

سید موسی خادمی با بیان اینکه بیش از 80 درصد درآمدهای دولت در بخش هزینه ای صرف می شود و با ادامه این روند کشور نیز دچار مشکل و بحران خواهد شد ، افزود: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از این بحران و چالش جدی ورود بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در اداره امور کشور است.

وی حضور انجمن های فرهنگی در استان ها را امری منطقی ، راهبردی و اقدامی شایسته برای حفاظت و صیانت از آثار و بنایای تاریخی و ارزشمند در کشور دانست.

خادمی با بیان اینکه بدون همراهی و مشارکت مردم صیانت از عرصه های تاریخی ، ملی ، منابع طبیعی و حتی محیط زیست ممکن نیست، خواستار ارتقای سطح اگاهی ، دانش ، فرهنگ و ترغیب و تشویق بیشتر مردم و انجمن ها در این راستا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست از افزایش روز افزون حفاری های غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: کمبود نیروی انسانی و حفاظتی در استان مقابله با قاچاقچیان آثار تاریخی را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

محمود باقری افزود: کهگیلویه وبویراحمد دارای حدود 700 اثر تاریخی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.