زایمان فیزیولوژیک به مادر آزادی عمل می دهد و فضای اتاق زایمان محیطی آرام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس مرکز تحقیقات مادر و جنین بیمارستان حافظ با اشاره به مزایای انجام زایمان های فیزیولوژیک برای مادران، گفت: این نوع از زایمان به مادر آزادی عمل می دهد و فضای اتاق زایمان محیطی آرام است.
 
دکتر مریم کسرائیان رییس مرکز تحقیقات مادر و جنین و بخش زایمان بیمارستان حافظ و عضو کمیته زایمان ایمن بیمارستان حافظ، اظهار داشت: امروزه مداخلات فراوان در امور پزشکی، مشکلات جهانی متعددی را از جمله افزایش سزارین، جدایی مادر و نوزاد در بدو تولد، نبود حمایت کافی روحی روانی از مادر و عوارض مداخلات پزشکی و داروهای مصرفی از جمله داروهای بی دردی، اکسی توسین و عفونت های ناشی از این مداخلات را به وجود آورده است.

وی افزود: حاملگی و زایمان یک پدیده کاملاً طبیعی است و بیش از آنکه نیازمند مدیریت و مداخله باشد، حمایت و همراهی را می طلبد.

دکتر کسرائیان گفت: با توجه به اجرای بسته زایمان طبیعی در راستای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان حافظ، هم اکنون زایمان فیزیولوژیک در بیمارستان حافظ با برگزاری کلاس های آموزشی انجام می شود که با توجه به فرهنگسازی و پیگیری های در حال انجام، این نوع زایمان با استقبال همراه بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با بیان اینکه در این زایمان هیچ مداخله ایی صورت نمی گیرد و زایمان به شکل طبیعی انجام می شود، تصریح کرد: مادر پیش از زایمان در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت می‌کند و با روش‌های مختلف زایمان آشنا می‌شود، آزادانه مجاز به انتخاب شیوه زایمان است و درصورت تمایل می تواند با همراه به اتاق زایمان وارد شود.

رییس مرکز تحقیقات مادر و جنین بیمارستان حافظ افزود: در روند زایمان فیزیولوژیک، همراه زن باردار کنار او است و مادر اجازه راه رفتن، حرکت کردن، خوردن و آشامیدن را دارد، زایمان در فضا و اتاقی انجام می شود که مادر احساس خوشایندی دارد، فضای اتاق زایمان محیطی آرام شبیه منزل، در کنار استفاده از توپ های مخصوص زایمان، دوش و وان با تخت های راحت در موقعیت های ایستاده، نشسته و به پهلو است و در تمام مراحل مادر آزادی عمل دارد.
دکتر کسرائیان گفت: روش دیگر، زایمان در آب به عنوان یکی دیگر از روش های زایمان طبیعی و جزیی کوچک از زایمان فیزیولوژیک است، این نوع زایمان در شرایط خاص و به تشخیص ماما  و پزشک انجام می شود که برای کاهش اضطراب مادر در هنگام زایمان یا قبل از آن و آمادگی بافت های بدن در داخل آب گرم قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه  غالبا در روند زایمان طبیعی انواع دخالت های پزشکی و دارویی انجام می گیرد، عنوان کرد: القای زایمان به صورت روتین برای همه با سرم اکسی توسین، که همه خانم ها با وحشت از آن به عنوان "سرم فشار " یاد می کنند، نمونه ای از این مداخلات است که بهتر است این مداخلات تنها در موارد ضروری انجام شود تا شاهد عوارض ناخواسته نباشیم. 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.