به گزارش خبرنگار
گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی؛ لیدا معتمد تصویرگر کتاب کودک با بیان این مطلب گفت: باید توجه داشت که برای خانوادهها جنبه مالی و کیفیت کالایی که میخرند اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه بسیاری از لوازم تحریر که مورد استقبال کودکان ما قرار میگیرد مشابه ایرانی آن وجود ندارد.
معتمد افزود: متاسفانه مدل کالاهای ما بسیار قدیمی است و با تکنولوژی جدید جلو نرفتهایم و رنگ و طرحها از تنوع زیادی برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: میتوان تصاویر کارتونهای خودمان مثل «هادی و هدی»، «شهر موشها»، «کلاه قرمزی» و ... که مناسب کودکان ماست، بر روی جلد دفترها قرار گیرد و ما دائم شاهد عکسهای نظیر بنتن و پینوکیو و ... نباشیم.
این تصویرگر کتاب کودک افزود: همین موضوعات موجب میشود تا کودکان بیشتر به سمت کالاهای خارجی کشیده شوند درحالیکه اگر کالاهای ایرانی را بیشتر تبلیغ کنیم کودکانمان هم آنها را خریداری میکنند.
معتمد گفت: تبلیغات بر روی استفاده از کالاهای ایرانی تاثیر بسیار زیادی دارد. وی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه تصاویر و برچسب ها مشکلات زیادی داریم، افزود: هنرمندان تصویرگر زیادی داریم که تصویرگری کودکانه انجام میدهند سوال این است که چرا از تصاویر این تصویرگران که کیفیت بسیار خوبی هم دارد، بر روی لوازم تحریر استفاده نمی شود؟ چرا تولیدکنندگان از این تصاویر استفاده نمیکنند؟
معتمد ادامه داد: البته در زمینه تصاویر کتاب این مشکلات را نداریم و حتی تصویرگران ما در این حوزه در جشنوارههای خارجی هم درخشیدند و موفق به دریافت جوایزی هم شدهاند.
وی گفت: از این نوع فعالیتها باید بیشتر در کشور صورت پذیرد و بدانیم که از این نوع کارها استقبال هم میشود.
وی خاطرنشان کرد: با وضعیتی که امروز در بازار ایران وجود دارد موجب میشود تا کالاهای خارجی پررنگتر ظاهر شوند. درحالیکه اگر از طرحهای هنرمندان ایرانی خودمان بر روی مدادها و سایر کالاهای فرهنگی استفاده شود قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.
این تصویرگر کتاب کودک همچنین گفت: البته مشکل عمده دیگری هم که در این زمینه وجود دارد این است که تصویر و طرحهای ایرانی را با قیمت ارزان خریداری میکنند. درحالیکه باید بدانیم هر هنری قیمت خود را دارد و خالق آن اثر از خلاقیتش استفاده میکند.
معتمد ادامه داد: در تصویرسازی کتاب ناشرانی هستند که ریسک میکنند و کتاب را با کیفیت بالا منتشر میکنند و این درحالیست که خرید آنها هم بالاست و مورد استقبال هم قرار میگیرد.
برای اطلاع از آخرین اخبار اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی به نشانی http://masrafefarhangi.ir/ مراجعه کنید.
انتهای پیام/