شمار زائران جان باخته از کشورهای ایران، ‌مصر و پاکستان افزایش یافت

ایران، مصر و پاکستان اعلام کردند شمار زائران جان باخته این کشورها در حادثه منا، دهها نفر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، ایران، مصر و پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند شمار زائران جان باخته این کشورها در ازدحام جمعیت در مراسم حج که سه روز پیش رخ داد، دهها نفر افزایش پیدا کرده است.

شمار زائران جان باخته ایران از 155 نفر به 169 نفر افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بیش از 300 زائر ایرانی هنوز ناپدید هستند. شمار زائران زخمی ایران نیز نزدیک به 100 نفر است.

تا کنون بیشترین شمار جان باختگان این حادثه از کشور ایران است. مقامات ایران، عربستان سعودی را به سوء مدیریت در مراسم سالانه حج متهم کرده و وعده داده اند علیه آنها اقدام قانونی کنند.

مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند دست کم 769 نفر در این حادثه جان باخته اند. این حادثه زمانی رخ داد که دو موج بزرگ از زائران در یک مسیر کم عرض در روزهای پایانی مراسم حج با یکدیگر برخورد کردند. بازماندگان این حادثه اعلام کردند: ازدحام جمعیت باعث خفگی و لگد کوب شدن زائران به دست یکدیگر شد.

در مراسم حج امسال نزدیک به دو میلیون زائر از 180 کشور شرکت کردند، این در حالی است که مراسم حج در سال های گذشته شاهد حضور بیش از سه میلیون نفر جمعیت بود، بدون آنکه حادثه خاصی در این مراسم رخ دهد.

مسلمان هایی که از لحاظ جسمی و مالی توانایی دارند، باید مناسک حج را دست کم یک بار در زندگی خود انجام دهند. برگزاری سالانه این مراسم، یک چالش لجستیکی برای عربستان سعودی تلقی می شود.

مردم ایران روز یکشنبه برای سومین روز متوالی، مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تظاهرات کردند و علیه آل سعود که مسئولیت نظارت بر برگزاری مراسم حج را به عهده دارد شعار دادند. معترضان شعار می دادند. آنها همچنین خواستار تعطیلی سفارت عربستان سعودی در ایران شدند.

اختلاف میان ایران شیعه و عربستان سعودی سنی درخصوص شماری از مسائل منطقه ای به شدت افزایش پیدا کرده است. آنها همچنین از طرفین درگیری ها در سوریه و یمن حمایت می کنند.

این در حالی است که محمد مختار جمعه، وزیر امور اوقاف مصر در این باره در گفتگو با خبرگزاری دولتی مصر اعلام کرد: 55 نفر از زائرانی که در این حادثه جان باختند، تبعه مصر بودند. وی افزود 120 زائر مصری دیگر هنوز ناپدید هستند و 26 زائر نیز به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان بستری شده اند.

وزارت امور مذهبی پاکستان نیز روز یکشنبه اعلام کرد: در این حادثه 36 زائر پاکستانی جان باختند. این رقم، دو برابر رقم پیشین است. بر اساس اعلام این وزارتخانه، 35 زائر پاکستانی نیز در این حادثه زخمی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار