رئیس آکادمی ملی فوتبال معتقد است که برگزاری سومین جشنواره می تواند نوید بخش آینده روشن تر فوتبال پایه در ایران باشد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد حسین علیزاده – رئیس آکادمی ملی فوتبال گفت: سومین فستیوال فوتبال پایه کشور رده سنی زیر 12 سال از اول تا سوم مهرماه به میزبانی استان البرز در مجتمع فرهنگی ورزشی ایثار برگزار شد. این فستیوال با هدف ایجاد شرایط کسب تجربه فنی، ذهنی و اجتماعی برای فوتبال آموزان نونهال با مشارکت و همکاری وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش انجام شد که این امر مهم می تواند نویدبخش آینده روش تر فوتبال پایه در ایران باشد و اینکه برگزاری فستیوال دیگر، محدود به فدراسیون فوتبال نیست و بطور ملی برگزار می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این فستیوال سه روزه بیش از 450 فوتبال آموز در قالب 30 تیم منتخب استان حضور داشتند. تیم های منتخب استان از بازیکنانی تشکیل شده است که در فستیوال های شهرستانی شرکت کرده و موفق به راهیابی به فستیوال استانی شده اند و در این مرحله نیز توسط استعدادیاب های حاضر در فستیوال استان گزینش شده و در پایان به عضویت تیم منتخب استان در آمده اند. همچنین تمامی فوتبال آموزان شرکت کننده در فستیوال های شهرستانی، استانی و ملی در سامانه مدارس فوتبال ثبت نام شده و دارای کارت عضویت مدارس فوتبال هستند.

علیزاده افزود: در حال حاضر برای 17 هزار نفر فوتبال آموز کارت عضویت صادر شده است. همچنین، در این فستیوال 32 مربی به عنوان مربی کارگاه های مهارتی، 21 داور، 20 استعدادیاب، 8 ارزیاب در بخش پژوهشی، 30 مربی تیم های شرکت کننده به همراه 30 سرپرست تیم حضور داشتند.

وی در ادامه درخصوص برنامه هایی که در این فستیوال برگزار شد، اظهار داشت: امسال برنامه های مختلفی در بخش های فنی، تندرستی و سلامتی، پژوهشی و فرهنگی اجرا شد که در بخش فنی، به منظور ایجاد فرصت مناسب برای نمایش استعداد و توانایی فنی و جسمی فوتبال آموزان، برای هر تیم 6 دور بازی در قالب رقابت های گروهی دوستانه در نظر گرفته شده بود تا با کمک از استعدادیاب های برجسته کشور فوتبال آموزان مستعد شناسایی شوند و در مجموع 180 بازی برگزارشد.

رئیس آکادمی ملی فوتبال در ادامه افزود: فعالیت مهم دیگری که در بخش فنی به انجام رسید، برگزاری کارگاه های متعدد مهارتی بود. هرتیم در 4کارگاه مهارتی از قبیل دریبل زدن، چرخش با توپ، دویدن با توپ، رو پایی زدن و سر زدن شرکت کرد.

علیزاده درباره فعالیت های انجام شده در بخش ارزیابی های تندرستی و سلامت گفت: با توجه به اهمیت کنترل عوامل خطرناک مرتبط با آسیب های ورزشی نسبت به ارزیابی وضعیت بدنی فوتبال آموزان و ارزیابی ویژگی های ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی آنها اقدام شد. در این بخش علاوه بر ارزیابی وضعیت بدنی، متغیرهای پیکری مرتبط با تیپ و ترکیب بدنی و همچنین بلوغ و بالیدگی مورد اندازه گیری قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: در بخش پژوهشی، با توجه به نقش این مقوله در توسعه فوتبال، در این دوره از فستیوال برخی از ویژگی های پیکری، فیزیولوژیکی و مهارتی فوتبال آموزان مورد ارزیابی قرار گرفت تا بر اساس آن نسبت به تهیه نرم های ملی مربوط به این گروه سنی اقدام شود. در ارزیابی ویژگی های پیکری، بیش از 20 متغیر پیکری مورد اندازه گیری قرار گرفت. آزمون های عملکردی ایلی نویز، 36 متر سرعت، پرش طول، انعطاف پذیری نشسته و دوی تناوبی یویو سطح یک، در ارزیابی های فیزیولوژیک اجرا شد و آزمون های مهارتی شامل دویدن با توپ، چرخیدن با توپ، دریبل زدن، سر زدن و روپایی بود. یافته های حاصل از این ارزیابی ها می تواند در آینده مبنای مناسبی برای اجرای برنامه های استعدادیابی و آماده سازی بازیکنان نونهال باشد.

رئیس آکادمی ملی فوتبال درخصوص برنامه اجرای شده در بخش فرهنگی بیان کرد: فعالیت های متنوع و ارزشمندی با هدف آموزش و سرگرم سازی فوتبال آموزان شرکت کننده در این فستیوال به اجرا در آمد. بدون شک برگزاری رویدادهای فنی قسمتی از ماجرای تربیت فوتبال آموزان است و بخش های مهم تر دیگری هم وجود دارد که باید در قالب مهارت های مرتبط با فوتبال آموزش داده شود. بر این اساس فعالیت های بخش فرهنگی از جایگاهی ویژه در تربیت فوتبال آموزان برخوردار است. در این فستیوال سعی شد موضوعاتی برای کارگاه های آموزشی انتخاب شود که ضمن افزایش دانش فوتبال آموزان در زمینه فوتبال، برای سایر ابعاد زندگی آنها نیز مفید باشد. در این راستا ضمن توجه به اهمیت و جایگاه اخلاق درورزش دو کارگاه به این موضوع اختصاص یافت و همچنین کارگاهی نیز با هدف آشنایی با مراقبت های پزشکی برگزار شد.

علیزاده در پایان این گفتگو گفت: کارگاه هایی نیز با هدف توسعه مهارت های هنری شرکت کنندگان در این فستیوال از قبیل کارگاه عملی آشنایی با قوانین بازی جوانمردانه، کارگاه پزشکی فوتبال، کارگاه کنترل خشم، پانتومیم فوتبالی، حرکات نمایشی با توپ و کارگاه هنری سفالگری آئینی برگزار شد.


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار