حاشیه‌هایی مربوط به قضاوت های داوران باوجود توقف بازی های لیگ برتر در هفته هفتم،تمامی ندارد و هرروز وارد مسیری تازه می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  لیگ پانزدهم فوتبال درحالی شروع شد که در میان حواشی مختلف موضوع اشتباهات داوری نقل هفت هفته ابتدایی بود، این قضاوت های نادرست باعث شد تا سرمربیان تیم ها، بارها و بارها لب به اعتراض بگشایند و در نهایت کار به جایی رسید که چهار داور نیز از قضاوت محروم شدند.

این اشتباهات به حدی بود که به صفحه اینستاگرام، رئیس جمهور هم کشیده شد و هواداران پرسپولیس از مشکلات داوری فریادشان به آسمان بلند شد و به حسن روحانی گلایه کردند.

علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن به اشتباه توپی را که به سینه بنگر خورده بود را پنالتی تشخیص داد و 4 جلسه محروم شد.

اکبریان هم به علت قضاوت اشتباه در بازی استقلال و استقلال اهواز محروم شد.

همچنین احمد صالحی هم همان اشتباه فغانی را مرتکب شد و در دیدار پرسپولیس و سایپا تشخیص به برخورد توپ به دست رضائیان را داد و 4جلسه محروم شد.

محرومیت این داوران هنوز تمام نشده بود که زرگر داور بازی استقلال و راه‌آهن هم به علت اشتباه‌هایش قرار است دو یا 4جلسه محروم شود.

به هر حال اشتباهات داوری در لیگ پانزدهم فوتبال انقدر زیاد شده بود که حتی وزیر ورزش و معاونش نصرالله سجادی به داوری‌های پراشتباه در فوتبال واکنش نشان دادند.

عملکرد ضعیف داوران باعث شد که حتی پرسپولیسی‌ها پا را فراتر بگذارند و با تشکیل کمپینی خواستار قضاوت داور خارجی در دربی شوند.

قضاوت داوران لیگ پانزدهم فوتبال به صورتی بوده که حتی چند کارشناس داوری هم نسبت به این قضاوت‌ها واکنش نشان دادند.

به هر حال اشتباهات تأثیرگذار داوران در چند بازی بهانه‌ای شد تا به سراغ کارشناسان داوری برویم.


توانایی داوران ما همین اندازه است

هادی دزفولی، کارشناس داوری درباره این مطلب گفت: برنامه‌آی برای پیشرفت و استعدادیابی در داوری تاکنون وجود نداشته و داوران بر طبق خلاقیت فردی‌شان سوا می‌زدند.

دزفولی در ادامه عنوان کرد: رؤسای فدراسیون فوتبال اشرافی بر داوری ندارند و انتخابات صورت گرفته هم غلط بوده است.

انتخابات افراد برای کمیته داوران و دپارتمان هم طبق روابط صورت گرفته و رؤسای این دو کمیته حتی دیپلم هم ندارند.

کارشناس داوری تصریح کرد: به هر حال توانایی داوران فوتبال ما در همین حد است و بیش از این نباید از آنها انتظار داشت.

تصمیم گیری درست و شهامت فاکتورهای مهم داوری است که متأسفانه در برخی از داوران وجود ندارد. به طور کلی قضاوت‌ها تا اینجا راضی کننده نبود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود داوری‌ها به ضرر پرسپولیس و به نفع استقلال است بیان کرد: درصد کمی از قضاوت‌ها با غرض ورزی همراه است مابقی هم سهوی است و داوران با منظور سوت نمی‌زنند.

دزفولی بیان کرد: مسئولان فوتبال باید ‌الگویشان را فدراسیون فوتبال اسپانیا قرار دهند. سیاست اسپانیایی‌ها به صورتی است که یک کمیته فنی قضاوت داوران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اگر داوری به اشتباه یک کارت قرمز به ‌بازیکنی دهد ان کمیته رنگ کارت را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: دیکتاتوری در کمیته‌های داوری وجود دارد و برخی از داوران ما به حقشان نمی‌رسند و یک نوع غرض‌ورزی شخصی ‌دراین دو کمیته وجود دارد.

‌دزفولی درباره ‌راهکارش برای بهبود داوری گفت: ‌استعدادیابی در‌شهرستانها استفاده از روان‌شناسان مجرب و آموزش باید ‌راهکار مسئولان فوتبال باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال قوی نیازمند کمیته داوران قدرتمند است تا داوری رشد و پیشرفت کند.


اظهار نظر بدون مدرک توهین به داوری است

پرویز سیار، کارشناس داوری گفت: هر شخصی که بدون سند به عملکرد داوری اعتراض نادرست کند باید با او به شدت برخورد شود. اساس فکری یک داور بر بی‌طرف بودن در قضاوت است بنابراین هر تهمت و افترا بدون مدرک و دلیل به منزله ‌زیرسؤال بردن جایگاه و شخصیت یک داور است.

چنانچه اگر هر بازیکنی یا مربی چنین اظهارنظری کند باید به شدت با او برخورد شود در حالیکه در کشور ما اعتراض به داور درست یا نادرست برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: بر اساس سالها تجربه داوری که در اروپا داشتیم هیچ‌کس جرأت متهم کردن داوران را ندارد چون اشتباهات داوری یک موضوع غیرقابل انکار است و در بازی ممکن است چندین بار رخ دهد.

سیار ادامه داد: یکی از عواملی که باعث اشتباهات داور می‌شود فاصله داور به صحنه است. آمادگی جسمانی نیز از مهمترین عوامل پیشگیری چنین موضوعاتی است.

اشتباه داوری یک موضوع عادی است و این عیب داور محسوب نمی‌شود چون داور باید در لحظه تصمیم بگیرد و امکان برگشت دیگر وجود ندارد و موج اعتراضات به قضاوت داوران منصفانه نیست.

وی افزود: اگر کسی اتهام به داور را نتواند ثابت کند شخص در هر مقامی باشد برکنار خواهد شد چون علاوه بر جایگاه حقوقی و حرفه‌ای آبرو و شخصیت او زیر سؤال خواهد رفت.

سیار درباره تشکیل کمپین پرسپولیس برای قضاوت داوران خارجی در بازی‌های لیگ گفت:رئیس کمیته داوران به شدت با این موضوع مخالفت کرد البته نه اینکه داوران خارجی در لیگ حضور نداشته باشد بلکه داوران داخلی باید تجربه چنین بازی‌های حساس را داشته باشد.

وی افزود: در طول سالها فعالیت در عرصه داوری همیشه شاهد موج اعتراضات به قضاوت داوران فقط برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس بوده‌ام در حالیکه تیم‌های شهرستانی هیچ‌وقت با چنین مانعی روبرو نیستند. یک داور به خوبی می‌داند که برای قضاوت نباید طرفدار تیم خاصی باشد چون مورد هجوم مسئولین و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من نظرات شخصی قابل احترام نیست و نتیجه‌ای جز خراب کردن یک شخص بدون دلیل و مدرک ‌نخواهد داشت و کمیته داوران باید به دنبال راهی برای جلوگیری از اظهار نظرهای شخصی به داوران باشد.


فنایی: هنوز آنقدر بدبخت نشدیم که داور خارجی بیاوریم


محمد فنایی، کارشناس داوری کشورمان معتقد است داوری ایران بالاتر از حد نصاب آسیا است و نیازی به داوران خارجی در لیگ نیست، قضاوت ها در لیگ پانزدهم ضعیف بوده است. اما دلیلی ندارد که حرمت داوران را  از بین ببریم و دست گدایی به سمت داوران خارجی دراز کنیم.

وی درباره خداحافظی دسته  جمعی داوران از لیگ گفت: زمانی که به  داوران در ورزشگاه فحاشی می شود و هواداران به  خانواده آن ها توهین  می کنند، راهی جز خداحافظی وجود ندارد و این  امر باعث آن می‌شود تا داوری کشورمان هر روز ضعیف تر از گذشته شود. کمیته انضباطی باید هرچه سریعتر وارد عمل شود و با باشگاه ها و مربیان که به داوران بی احترامی می کنند برخورد کند. در 20 روز وقفه لیگ فرصت آن است  تا فدراسیون فوتبال و رأس آن کفاشیان یک  اتاق فکری تشکیل دهند و هرچه سریعتر به این  موضوع وارد  شوند، تا کنترل از دست  آنان خارج نشود و استعفای دسته  جمعی در داوری شکل نگیرد.

کمک داور پیشین درباره حضور داوران خارجی اظهار کرد: داوری کشورمان در سطح مطلوبی است  و جای شکی در آن نیست اما در این  چند هفته گذشته  هجمه زیادی روی داوران شکل گرفته است  و باعث ضعیف شدن داوری آن ها شده است. این  امر طبیعی است  می توان با  یک  برنامه ریزی هدفمند آن را  کنترل کرد و نباید دست  گدایی به  سمت داوران خارجی دراز کنیم، زیرا به  نفع داوری و فوتبال کشورمان نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار