خانه تاریخی نیک دل تبریز یکی از دیدنی ترین مجموعه های گردشگری استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مدیر سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: خانه نیک دل یکی از خانه های قدیمی محله  مقصودیه  یکی از محله های قدیمی تبریز است. این خانه تاریخی  در سال 92 توسط شهرداری تبریز تملک شد و پس از تملک با همکاری معماران و هنرمندان زبده شهر به طرز ماهرانه و  زیبایی  در حال مرمت است.

رضا خلیلی  افزود: نقاشی های بی نظیر دیوارهای خانه نیک دل و چشم انداز های زیبا آن، این خانه را به یکی از منحصر به فرد ترین خانه های تاریخی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه به  دلیل زیبایی خاصی که در نقاشی ها روی دیوار و آثار هنری این خانه وجود  دارد مرمت آن با توجه  و حساسیت ویژه ای انجام می گیرد، خاطر نشان کرد:مرمت این خانه توسط کارشناسان برجسته شهرداری منطقه 8 تبریز و تعدادی از اساتید و هنرمندان دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز انجام می گیرد که بر اساس برنامه های اعلام شده توسط شهردار منطقه 8 طی چند ماه آینده مرمت کامل این خانه به اتمام خواهد رسید.

وی یکی از اقدامات مهم در مرمت این بنا کاهش ارتفاع دیوار خانه نیکدل جهت افزایش دید عمومی و افزایش جلوه های بصری خیابان مقصودیه  عنوان کرد و یادآور شد: براساس مطالعات صورت گرفته  ضلع غربی این بنا  که توسط مالک قبلی بدون مطالعه افزایش یافته بود کاهش یافت و با کاهش ارتفاع این دیوار، زیبایی های خانه تاریخی نیکدل  بیشتر آشکار شد.

مدیر سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با بیان اینکه خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار بوده است و در سال ۱۳۸۲به ثبت ملی رسیده است، گفت: در کنار مرمت خانه نیک دل تمهیداتی  نیزجهت جذب و معرفی بیشتر این بنا صورت گرفته است که  بعد از اتمام کامل مرمت این بنا تاریخی ، به یکی از مجموعه های دیدنی گردشگری استان آذربایجان شرقی  تبدیل خواهد شد وبا ظرفیت کامل در معرض دید گردشگران قرار می گیرد.


بازدید 53 هزارگردشگراز خانه نیک دل تبریز طی 6 ماه نخست سال جاری


وی  افزود: به دلیل  زیبا های خاص این بنا تاریخی ، موقعیت مکانی این خانه که در کنار موزه شهر، موزه استاد شهریار قرار دارد و نیز رایگان بودن  بازدیدهرساله تعداد بازدید کنندگان بیشتری از این بنا بازدید می کنند.

وی یادآور شد: شهرداری تبریز به دلی توجه ویژه به مسئله جذب گردشگری ومعرفی بیشتر شهر، بازید از اماکن و موزه های تاریخی تحت نظر شهرداری را رایگان اعلام کرده است.

رضا خلیلی  با اعلام تعداد گردشگران 6 ماهه اول خانه نیک دل تبریز گفت: حدود 53 هزار نفر در 6 ماهه نخست سال جاری از خانه نیک دل تبریز  با وجود اینکه به دلیل مرمت بنا فقط ساعتی خاصی در برخی از روزهای هفته بازگشایی می شد ،بازدید کرده اند.

گفتنی است: خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است که با قدمتی بیش از یکصدوپنجاه سال، در خیابان مقصودیه قد برافراشته است و زیبایی خود را به رخ می کشد. ساختمان خانه را، دو حیاط اندرونی و بیرونی در بر گرفته که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است. خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی (گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است. از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی و بنا مي‌توان شد.ضلع شرقی حیاط اندرونی شامل یک طنبی کوچک و چهار اتاق می باشد.ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است . دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا می باشد.

همچنین ، تزئینات به کار رفته در این ساختمان در سقف و حوضخانه که دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده می‌باشد و روح هنر معماری را تجلی می بخشد. این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که تزئینات آن مزین به آیینه‌کاری‌های بی‌نظیری است. سرستون‌های زیبای گچی، ارسی‌های نمای جنوبی بنا، آجرکاری نما و هره‌های دیوار هر کدام از زیباترین نشانه های معماری عهد قاجار محسوب می شوند.

یادآور می شوم: خانه نیکدل متعلق به یکی از خاندان اصیل تبریز بود که پس از سال ها متروکه ماندن، توسط شهرداری تبریز، خریداری و مرمت و با عنوان ( خانه شهردار ) نام‌گذاری شد و بدنبال  آن، پاره ای اقدامات زیبا سازی و ساماندهی نیز در خود بنا و محدوده اطراف ساختمان انجام گرفت.
 
انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.