یک روان‌پزشک گفت: حل مسئله فرآیند تفکر منطقی و منظمی است که به فرد کمک می‌کند تا به هنگام رویارویی با مشکلات راه‌حل‌های متعددی را جستجو کرده و سپس بهترین را انتخاب کند.

علیرضا سفیدچیان، روانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعریف حل مسئله اظهار کرد: توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات و کشف ریشه‌ واقعی آن و اقدام به هنگام در به حداقل رساندن عوارض منفی این مشکلات، به طور آگاهانه، منطقی و هدفمند حل مسئله را تعریف می‌کند. 
 
وی با بیان این‌که همه افراد یک جامعه از روشی یکسان برای حل مسائل استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: هر شخص با روش خاص خود بر اساس دانستنی‌ها، مهارت‌ها، پیشینه، شخصیت، نگرش و اهمیتی که برای آن مسئله قائل است، مشکلات خود را حل می‌کند که مسلما نتیجه حاصل نیز متمایز از سایر روش‌ها خواهد بود. 
 
سفیدچیان با اشاره به این‌که تفاوت روش‌های حل مسئله در افراد مختلف هر جامعه، باعث تنوع کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود، افزود: در واقع حل مسئله یک مهارت است که میزان این مهارت در افراد مختلف، عامل مهمی در تعیین کیفیت زندگی و موفقیت آن‌ها در جنبه‌های مختلف اعم از فردی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی است. 
 
وی با بیان فواید مهارت حل مسئله ادامه داد: غلبه بر استرس‌های روانی با شناسایی و بررسی راه‌حل‌های موجود و انتخاب راه‌حل مناسب و موفقیت بیشتر در اختلاف با دیگران، مشکلات تحصیلی، قانونی، اداری، مالی و مصائب زندگی با ایجاد جسارت در عمل و افزایش اعتماد به نفس، موجب ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی، بهبود روابط اجتماعی، پیشگیری از خودکشی، اعتیاد و ... می‌شود. 
 
این روان‌پزشک در خصوص مراحل حل مساله ماهرانه به صورت گام به گام تأکید کرد: انتخاب رویکرد صحیح نسبت به مشکلات (باورهای غلط نسبت به مشکل شناسایی و اصلاح شود)، تولید، خلق و پیدا کردن راه‌حل‌های متعدد و متفاوت (بدون هیچ نوع قضاوت، بازداری، ارزش‌گذاری خوب و بد) که در این مرحله کمیت و تعداد راه حل مهم‌تر از کیفیت آن است. 
 
سفیدچیان در پایان گفت: ارزیابی سود، زیان، معایب و محاسن راه‌حل‌ها و انتخاب بهترین آن و اجرای راه حل و بازبینی از دیگر مراحل مسئله ماهرانه گام به گام است که اگر اشکالی در جریان اجرای آن پیش آید، ممکن است مشکل به خوبی و دقیق تعریف نشده و اهداف واقع‌بینانه نباشد.
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار