خالد عطیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز مدعی شد بشار اسد ريشه مشکلات در سوريه است

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری رویترز، "خالد عطیه،" وزیر خارجه قطر روز دوشنبه گفت با روسیه درمورد درخواست این کشور برای جنگ علیه داعش، توافق بین المللی کلی وجود دارد؛ اما این اقدام نمی تواند ریشه اصلی بحران در سوریه یعنی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را حل کند.

خالد العطیه در مصاحبه با رویترز افزود اکنون زمان آن است که کشورهای عربی حوزه خلیج  فارس و ایران  گفتگویی جدی را برگزار و درباره همه مسائل به منظور عادی سازی روابط مذاکره کنند.

وی تصریح کرد :« هیچکس نمی تواند درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای تشکیل ائتلاف علیه تروریسم رد کند؛ اما ما نیازمند برطرف کردن علت اصلی بحران در سوریه هستیم. ما کاملا معتقدیم که رژیم سوریه به ویژه اسد علت اصلی است. 

عطیه در مصاحبه رویترز که در دفتر قطر در سازمان ملل متحد برگزار شد تصریح کرد :" ما نمی توانیم با هم متحد شویم و بگوییم شما در جنگ علیه تروریست هایی که شما ( اسد ) بوجود آورده اید متحد ما هستید. "

اگرچه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همگی مخالف دولت سوریه هستند؛ اما قطر از مدتها قبل به علت صرف ثروت عظیم نفت و گاز خود در حمایت از  گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در سوریه با انتقاد روبرو بوده است.

عطیه مدعی شد: آنهایی که درحال جنگ با اسد در داخل سوریه هستند نیازمند ابزارهایی پیشرفته تر برای مقابله با « ماشین بمباران بشکه ای » دولت هستند.
وی افزود آنها برای دفاع از خودشان نیازمند ابزارهای لازم هستند. تنها در آنصورت خواهد بود که بشار اسد متوجه خواهد شد باید برسر میز مذاکره بیاید و با کنار رفتن خود از قدرت، زمینه را برای راه حلی سیاسی در سوریه هموار کند.

آمریکا هفته گذشته اذعان کرد شورشیان سوری آموزش دیده توسط واشینگتن فرار کرده و تسلیحات خودشان را تسلیم گروه های وابسته به القاعده کرده اند. 

عطیه به جای اینکه راهبرد آموزش شورشیان سوری را زیر سوال ببرد به کنار رفتن اسد به عنوان بهترین راه برای حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت :« ما باید ریشه این بحران را درمان کنیم. شما نمی توانید مردم سوریه را گردهم آورید و آنها را مجبور کنید فقط با داعش مبارزه کنند. مشکل آنها داعش نیست؛ بلکه رژیم سوریه است. آنها با داعش خواهند جنگید اما نخست، نیاز به جنگ با رژیم سوریه دارند که داعش را بوجود آورده است."

وی همچنین از تلاش های قطر برای کمک به آوارگان سوری دفاع کرد و گفت دوحه حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار را صرف کمک به این آوارگان کرده است. 

عطیه تصریح کرد: ضروری است کشورهای عربی خلیج ( فارس ) و ایران پس از افزایش انتقادهای تهران از عربستان سعودی درپی جان باختن صدها نفر در حادثه منا ، گفتگویی عادی را برگزار کنند.
ایران که یک کشور مسلمان شیعی به شمار می رود در برخی مناقشات در کشورهای عربی ازجمله عراق ، سوریه و یمن مداخله دارد.

عطیه افزود :« ما نیازمند گفتگوی جدی با ایرانی ها هستیم. ما همسایگانی داریم و نمی توانیم جغرافیا را تغییر دهیم. ما باید درمورد همه مسائل گفتگو کنیم و هیچ موضوعی را از قلم نیندازیم. تنها در این صورت است که می توانیم روابطی عادی با همسایگان خودمان داشته باشیم."


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار