معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا ضمن تاکید بر نقش نداشتن بشار اسد در فرآیند سیاسی سوریه، مبارزه با داعش را زمینه خوبی برای همکاری مشترک واشینگتن و مسکو خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، معاون مشاور امنيت ملی دولت آمريکا معتقد است واشنگتن و مسکو می توانند در برخی حوزه ها همکاری سازنده‌ای داشته باشند. 

 بن رودز در گفتگو با بی بی سی در پاسخ به این پرسش  که رئیس جمهور اوباما چگونه می تواند با روسیه در زمینه موضوع سوریه همکاری کند در حالی که ولادیمیر پوتین به صراحت گفته بشار اسد بخشی از راه حل در سوریه است اعلام کرد: « ابتدا باید بگویم، حتی با وجود اختلاف های فراوانی که آمریکا در چند سال اخیر با روسیه بر سر اوکراین و سوریه داشته است ما توانستیم درباره مسائلی همچون ایران با آنان کار کنیم و خیلی هم سازنده بود.» 

معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما ضمن تاکید بر کنارگذاشته شدن بشار اسد از فرآیند سیاسی سوریه مدعی شد: «به روسیه می گوئیم حمایت از انتقال مدیریت شده به شکلی که بشار اسد از قدرت کناره گیری کند به نفع روسیه است؛ زیرا نمی توان همه مردم سوریه را راضی و خشنود کرد. سوری ها دیگر اسد را نمی خواهند.» 

بن رودز درباره عملکرد دقیق مکانسیم انتقال مدیریت شده هم گفت: « برخی از عناصر مخالف و تعدادی از عوامل رژیم دور هم جمع می شوند. تاکید ما بر این است که بشار اسد از قدرت کنار برود تا مردم بتوانند آزادانه رئیس جمهور بعدی خود را انتخاب کنند.» 

معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما در پاسخ به این پرسش که روس ها معتقدند کنار گذاشتن اسد خطرناک است چراکه وی تنها فردی است که قدرت نظامی را در این کشور در اختیار دارد مدعی شد: « برعکس ماندن او در قدرت خطرناک است. هر روز که می گذرد بشار اسد بخش های بیشتری از خاک سوریه را از دست می دهد. این کشور نسبت به یک سال گذشته خیلی بی ثبات تر شده است. شاید به همین علت باشد که روسیه دارد به چنین اقدام هایی دست می زند.»

وی در ادامه ادعاهای بی اساس خود گفت: «به صراحت می توان گفت جمعیت سنی در سوریه دیگر حاکمیت اسد را قبول ندارد. از این رو روس‌ها باید این را درک کنند که منافع مشروع آنان در مقابله با تروریسم زمانی بدست می آید که برای یافتن راه حلی سیاسی اقدام کنند.»   

وی جنگ ضد داعش را زمینه خوبی برای همکاری مشترک آمریکا و روسیه خواند و افزود: « همه کشورها می توانند در جنگ ضد داعش نقش داشته باشند. روسیه نیز می تواند نقشی سازنده در مقابله با داعش ایفا کند. زمینه مشترک همکاری میان دو کشور، تهدید رو به رشد افراطی گری است که ما باید روی آن کار کنیم.»      

رودز درباره همکاری اطلاعاتی و عملیاتی روسیه با سوریه، ایران و عراق نیز گفت روس ها از گذشته های، دور با ایران و سوریه همکاری نزدیکی داشته اند و اکنون نزدیک شدن آنان به عراق و تبادل اطلاعات بین دو کشور به لحاظ عملیاتی برای آمریکا تهدید به شمار نمی آید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار