رئیس کنفدراسیون صادرات افزایش هزینه تولید بالا بودن کیفیت کالاهای رقیب در بازارهای صادراتی را از دلایل بی رغبتی به کالای ایران عنوان کرد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات کالای ایران گفت: در حال حاضر بیشترین کالای ساخته شده ایرانی به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صادر می‌شود.

وی افزود: بالا رفتن هزینه تولید در کشور به دلیل تورم بالا و ثابت ماندن نرخ ارز موجب شده تا قیمت کالاهای ایرانی در مقایسه با رقبا در بازارهای هدف آسیب پذیر باشد.

لاهوتی تصریح کرد: در شرایطی که خریدار به دنبال کالای باکیفیت است برخی استانداردها در تولید کالای ما رعایت نمی‌شود در حالی که رقبای ما آن را رعایت می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا خریداران بازارهای هدف صادراتی ترجیح بدهند که از رقبای کالای خود را تهیه نمایند.

عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش تعرفه واردات در برخی از کالاها در کشورهای هدف صادرات گفت: برخی از این کشورها برای حمایت از تولید داخل تعرفه واردات برخی کالاها مانند سیمان را افزایش دادند و از واردات آن عوارض دریافت می‌کنند که این موضوعی تأثیر گذار درکاهش صادرات ایران است.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ناامنی در منطقه نیز عامل مؤثر دیگری به کاهش صادرات است.

وی در ادامه صحبت‌های خود محدود بودن بازارهای صادراتی را از موضوعاتی عنوان کرد که دولت باید به آن توجه کند و افزود: در شرایط فعلی تنها چهار یا پنج کشور بازار هدف صادرات را تشکیل می‌دهند و این موضوع موجب افزایش ریسک صادرات می‌شود.

لاهوتی ادامه داد: در اولین قدم باید به سازمان توسعه تجارت اقدام به بازاریابی و توسعه بازارهای صادراتی نماید که این امر با اعزام رایزنی امکان پذیر است.

وی افزود: درشرایط کنونی رایزنان اعزامی کارمندان سازمان هستند و تاکنون نتوانسته‌اند نیازهای داخل را تأمین کنند درحالی‌که در کشورهای پیشترفته جهان شرکت‌های بزرگ که در کشورهای دیگر مشغول هستند حکم نماینده آن کشور را دارند.

 وی با تاکید بر اینکه نگاه به اعزام رایزن باید تغییر کندگفت: اعزام رایزنان بایدبه صورت هدفمند و با برنامه ریزی صورت بگیرد و دراین راستا از حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توان استفاده کرد.

لاهوتی تصریح کرد: یک سری از کالاها برای صادرات نیازمند دریافت استاندارد است که باید این استاندارد موجب تخریب کالای ایرانی نشود و با استانداردهای بازارهای هدف همخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار