ارگ راین که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد، بعد از ارگ بم دومین بنای خشتی جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه ارگ راین در جنوب غربی شهر كنونی راین از توابع شهرستان کرمان قرار دارد، گفت: قلعه راین یكی از مهم ترین آثار تاریخی کهن راین است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد.

جهانشاهی افزود: پلان قلعه تقریباً مربع شكل و با چندین برج در اطراف مزین شده است و دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته كه ارتفاع آن بیش از ده متر است.

وی خاطرنشان کرد: تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است كه با سر در بزرگ و باشكوه به محوطه داخلی راه دارد.

جهانشاهی، بازار، اصطبل (تابستانی و زمستانی)، زورخانه، خانه‌های اعیانی و محله عامه نشین را از بخش های مختلف این قلعه عنوان و تصریح کرد: مصالح کلی بکار رفته در این قلعه از خشت خام است.

وی با اشاره به اینکه قلعه راین یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان(راینی)، در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان مربوط به دوره زندیه بوده است، یادآورشد: این ارگ پس از سرنگونی زندیه به دست آقا محمد خان قاجار افتاد.

جهانشاهی افزود: این ارگ جای زندگی نوادگان میرزا حسین خان نامی به میرحسینی بوده که هنوز گروهی از آنان در شهر راین و بیشترشان در شهر کرمان ساکن هستند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ارگ ، راین ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.