کارشناس موسسه چاتام هاوس: نتانیاهو به روابط اسرائیل و آمریکا آسیب می زند

عضو موسسه تحقیقاتی "چاتام هاوس" در لندن، موضع گیری های نتانیاهو را عامل تخریب رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، "یوسی مکلبرگ" با اشاره به سخنرانی نتانیاهو  -- نخست وزیر رژیم صهیونیستی -- اظهار داشت: "بخش عمده ای از سخنرانی نتانیاهو  احساسی و آخرالزمانی بود. اسرائیل به آمریکا نیاز دارد. زیرا هر اتفاقی که مربوط به منطقه باشد، باید پای آمریکا نیز در میان باشد. چه حمایت های اقتصادی باشد، چه روابط با فلسطینی ها و غیره. سخنرانی نتانیاهو باعث می شود شکاف موجود در روابط وی با باراک اوباما—رئیس جمهور آمریکا -- هر چه بیشتر شود و این برای اسرائیل خوب نیست."
 
وی افزود: "در سخنرانی اوباما نیز شاهد بودیم که به اسرائیل و منازعه با فلسطینی ها اشاره ای نکرد و نگفت که اگر در شورای امنیت درخواست برای کشور فلسطینی مطرح شود، وتو خواهد کرد. نتانیاهو آسیبی جدی به روابط اسرائیل با آمریکا زده است و در یک سالی که اوباما همچنان در کاخ سفید خواهد بود، از شش هفت سال پیش به مراتب فعال تر خواهد شد و در خصوص موضوع ایران نیز بسیار مصمم است."
 
مکلبرگ گفت: "نتانیاهو در بیست و پنج دقیقه سخنرانی خود، گفتمانی بسیار تند و مستقیم در خصوص ایران داشت و قبول نمی کند که مسائل سیاسی در ایران و سیاست داخلی در این کشور به مراتب پیچیده تر از آن چیزی است که وی می گوید و قبول ندارد که می توان در ایران به جای انتقال، تغییر ایجاد کرد. آنچه که عباس در سخنرانی خود گفته است، واقعا یک تهدید برای اسرائیل است. چرا که گفت که اگر قرار باشد اتفاقی نیفتد، درخواست خود را در خصوص اراضی کرانه باختری و نیز غزه به سازمان ملل می دهد. زیرا وی از اوضاع امنیتی خسته شده است."

عضو موسسه چاتام هاوس درباره واکنش نتانیاهو در قبال توافق ایران گفت: "به نظر می رسد نتانیاهو بیشتر در موضع خطابه گویی قرار دارد. زیرا وی در هر جای آمریکا که باشد، خواه کنگره باشد یا سازمان ملل، احساس راحتی می کند؛ ولی در نهایت آنچه که در دو سه دقیقه آخر سخنرانی خود گفت، بسیار اهمیت داشت. زیرا از جامعه جهانی می خواهد اطمینان حاصل کند، ایران به تعهدات خود پای بند است. خوب این منطقی است زیرا انتظار دارد که برخی از عناصر در ایران دست به ترویج تروریسم در نقاط مختلف دنیا بزنند. ولی بقیه سخنرانی وی مشکل ساز است. زیرا قبول ندارد که این احتمال وجود دارد آنچه که در ایران روی می دهد، ممکن است به انتقال یا تغییر در روابط ایران با منطقه و جامعه جهانی و بخصوص آمریکا منجر شود."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار