مخترعی که فقط تا سوم ابتدایی درس خوانده و تواضع ، پشتکار و همت بالا از ویژگی های بارز وی بوده است .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از سمنان ناصر ذوالفقاری با ذهنی خلاق و عزمی راسخ توانسته از کارهای ساده به عضویت مرکز رشد دانشگاه سمنان درآید و ایده هایش را به مرحله اجرا درآورد .

سین : خودتان را معرفی کنید ؟

جیم : ناصر ذوالفقاری هستم متولد سال 1346 در استان کردستان و بیست و دو سال است که از اقامتم در شهر سمنان میگذرد.

سین:مجرد هستید یا متاهل و دارای چند فرزند هستید؟

 جیم : متاهل هستم و دارای 2پسر و 1دختر هستم.

سین : اختراعاتتون چی بوده و چطور شد این ایده ها در ذهن شما اومد ؟

جیم : دو اختراع در حال حاضر دارم که یکی از آنها دستگاه آپارات تیوپ دوچرخه است و یکی دیگر از آنها پکیج خورشیدی میباشد. ذهن بازی دارم و هنگامی که وارد بازار کار شدم دید من به کار این گونه بود که هم کاری فرا بگیرم و هم بتوانم در کنار آن بتوانم از داشته هایم کار دیگری انجام دهم. هنگامی که کار را به برخی از دوستان پیشنهاد دادم انجام کار را متصور نبودند اما با امید به خدا و پشتکار توانستم کار را به مرحله اجرا در بیاورم.

 سین : توضیحی در رابطه با اختراعاتتون بدهید ؟

جیم : دستگاه آپارات تیوپ دوچرخه دستگاه کوچکی است که با توجه به نیاز دوچرخه سواران حرفه ای و توریست طراحی شده است که با برق کار میکند و جالب اینجاست که از محل پنچری که آپارات شده است در گرما و فشار  باز نخواهد شد.

نمونه های خارجی این دستگاه بین هشتاد تا نود هزار تومان قیمت دارد که من موفق به ساخت این دستگاه با پنج هزار تومان شدم.

در اختراعی دیگرم که سامانه های گرمایشی خورشیدی است که با استفاده از انرژی پاک و ارزان خورشید، اب را گرم می کنم و پکیج خورشیدی اختراع کرده ام که هیچ وقفه ای برای کارکردنش نیست و در مواقعی که آفتاب نباشد قابل کار با دو مکمل گاز و برق را دارد  و دارای ترموستات میباشد و یکی از ویژگی های قابل ملاحظه این دستگاه مصرف کم آن است به طوری که مصرف برق آن 220وات درساعت و مصرف گاز آن تقریبا کمتر از بخاری 9000گازی در صورت روشن بودن مداوم پکیج است.

سین : اختراع پکیج خورشیدی چند درصد میتونه در مصرف گاز و برق صرفه جویی داشته باشه ؟

جیم : با توجه به حجم بالای انرژی مصرفی آبگرمکن های قدیمی به زودی تمامی آبگرمکن ها جمع آوری وآبگرمکن های خورشیدی جایگزین آن خواهد شد. اگر یک آبگرمکن دیواری از60 درجه ، یک درجه کاهش دما داشته باشد باید چهل دقیقه روشن باشد تا آن یک درجه جبران شود، ما دستگاهی ساختیم که امکان متصل شدن بر روی تمامی آبگرمکن های خورسیدی را میباشد و 85 درصد صرفه جویی در زمینه گاز و برق دارد.

سین : هزینه های تولید اختراعاتتون چقدر بوده است ؟

جیم : هزینه هارا بسیار سخت توانستم تامین کنم ، واقعیت امر این است که در بسیاری از موارد و در آزمایشات و در زمان تحقیق از لوازم دست دوم استفاده میکردم تا بتوانم با کمترین هزینه به نتیجه مورد نظر برسم.

سین : بیشترین عامل پیشرفت خود را چه میدانید ؟

جیم : من بیشترین عامل پیشرفت خود را انتقاد پذیری خود میدانم.

سین : آیا ایده های دیگری در ذهن برای اختراع دارید ؟

جیم : 18 طرح دیگر در ذهن برای اختراع دارم و در رابطه با ترافیک شهری هم پیشنهادی به شهرداری دادیم و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سمنان جواب مثبتی داد ولی به دلیل این که شرایط نامساعد بود جوابی نگرفتم از طرح خودم.

سین : چطور شد که عضو مرکز رشد دانشگاه سمنان شدید ؟

جیم : به پیشنهاد یکی از دوستانم که عضو مرکز رشد دانشگاه سمنان بود من هم توانستم عضو مرکز رشد دانشگاه سمنان شوم.

سین:رمز موفقیت شما در زندگی چه چیزی بوده است؟

جیم : من تلاش و پشتکار خودم را عامل موفقیتم میدانم.

سین : حرف آخر ؟

جیم : خواهشی که از مسئولین دارم این است که به هر کسی که ایده در ذهنش دارد کمک کنند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.