خانم راننده‌ای که عاشق حرفه‌اش هست ، بسیار خوشحال از اینکه یک خدمتگزار واقعی برای زائرین و مجاورین حضرت رضا(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد؛ او از سرویس مدارس شروع کرده تا به این جا رسیده است .میگوید همه مردم با دیدنش عکس العمل نشان میدهند .

بعضی ها خدا قوت می گویند و بعضی ها از اینکه پا را در کفش آقایان کرده انتقاد میکنند .ولی خودش معتقد است که نان حلال برسفره خانواده گذاشتن مهمتر از همه جیز است.

گروه سین جیم باشگاه خبرنگاران از مشهد به سراغ یک خانم راننده سازمان اتوبوسرانی در شهرمشهد رفته است.

سین: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

جیم: صدیقه ذبیحی هستم، متولد22 فروردین ماه سال1352 و تحصیلاتم هم سیکل است.

سین: چندساله ازدواج کردید؟ چندتا فرزند دارید؟

جیم: سال 67 در سن 15 سالگی ازدواج کردم یعنی حدود 27 ساله که از ازدواجم می‌گذرد وحاصل این زندگی 2 دختر و یک پسر است.

سین: چرا رانندگی را انتخاب کردید؟

جیم: چون به شغل مردانه و هیجان خیلی علاقه داشتم ، و از رانندگی خوشم می‌آمد برای همین به سمت رانندگی رفته و موفق شدم.

سین: چند سال است که به این حرفه مشغولید؟

جیم: من حرفه رانندگی را از سرویس مدارس شروع و بعد هم با دریافت دفترچه تاکسیرانی و خرید یک تاکسی مشغول به کار شدم و چون دوست داشتم راننده کامیون باشم و در جاده هم رانندگی کنم ، به سراغ گواهینامه پایه یک رفتم و با دعای پدر و مادرم و تلاش‌های شبانه‌روزی خودم توانستم گواهینامه‌ام را بگیرم و بتوانم یک راننده اتوبوس بشوم. من در اتوبوسرانی حدود چهار سال هست که مشغول هستم اما در حرفه رانندگی حدود 8 سال هست که من یک خانم راننده در شهر مشهد مقدس هستم.

فرمان زندگی و فرمان اتوبوس در دستان یک مادر

سین: چند ساعت در روز کار میکنید؟

جیم: ساعت کار در اتوبوسرانی حدود 8 ساعته که به صورت شیفتی 15 روز شیفت صبح و 15 روز شیفت عصر مشغول به کار هستم.

سین: حستان از اینکه یک راننده اتوبوس شهری هستید، چیست؟

جیم: خیلی خوشحالم از اینکه میتوانم درشهر مشهد به عنوان یک خدمتگذار برای زائران و مجاوران کاری انجام بدهم. واقعا خوشحال هستم.

سین: در خانه به عنوان همسر و مادر چطور ایفای نقش می‌کنید؟

جیم: تلاش میکنم به همسرم و بچه‌هایم برسم، همانند دیگر خانواده‌هایی که زندگی عادی‌شان را سپری می‌کنند. هرچه برای زندگی‌ام لازم باشد، تأمین می‌کنم هم از لحاظ عاطفی و هم از لحاظ مالی. ما یک خانواده خیلی خوب و عالی هستیم مانند دیگر خانواده‌ها.

سین: در کنار این شغل‌ زندگی‌تان را چطور اداره می‌کنید؟

جیم: بچه‌هایم بزرگ هستند و خودشان ازعهده کارهایشان برمی‌آیند ، من هم با برنامه‌ریزی به کارهای روزمره زندگی‌ام می‌رسم، اگر شیفت صبح باشم بعدازظهر به استراحت وکارهای خانه رسیدگی می‌کنم و اگر شیفت کاری‌ام عصر باشه صبح کارهای روزمره‌ام را انجام می‌دهم تا بتوانم به راحتی هم به خانواده و خانه و هم به کار خود مسلط باشم. .

سین: آیا در خانواده سابقه رانندگی داشته‌اید؟

جیم: بله. برادرانم هر دو راننده هستند، در خانواده‌مان من و برادر کوچکم هردو گواهینامه پایه یک داریم. ازطرفی چون همسرم راننده جاده بود ودر سفرها من را با خودش می‌برد باعث شد علاقه من هم بیشتر شود و عشق به رانندگی روز به روز در من افزایش پیدا کند. اما من از بچگی کارهای مردانه و هیجانی را دوست داشتم.

سین: خانواده با شغل شما چه طور کنار اومدن؟

جیم: مشکلی نیست همه این شغل مرا پذیرفته اند، همسرم نیزگواهینامه پایه یک دارد. قبلا در سازمان اتوبوسرانی باهم کار میکردیم..

سین: رانندگی با خودروی شخصی راحت‌تر و بهتر است یا اتوبوس؟ چرا؟

جیم: بستگی به شخصی که رانندگی می‌کند دارد، که اگر با سرعت مجاز و رعایت قوانین، رانندگی کند مطمئنا رانندگی با هر اتومبیلی برایش راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود. اما من رانندگی با اتوبوس را خیلی دوست دارم چون همه موارد را رعایت کرده واز اینکه در سطح شهر یک خدمتگزار هستم،خوشحالم.

سین: آیا تا به حال حادثه‌ای در حین رانندگی برایتان آمده؟

جیم: نه زیاد. من در مواقع تصادف سعی کردم با خونسردی کامل برخورد کنم . اما با این ترافیکی که در شهر وجود دارد همیشه با سرعت مطمئنه رانندگی و از سرعت زیاد پرهیز می‌کنم .در حقیقت به شلوغی و ترافیک شهر عادت کردیم و راه خودمان را ادامه می‌دهیم.

سین: به غیر ازشما چند خانم دیگر کار می‌کنند؟

جیم: حدود 10 نفر خانم راننده اتوبوس هستند.

سین: برخورد مردم و مسافرین با دیدن یک راننده خانم چگونه است؟

جیم: بعضی از افراد برای اولین بار با دیدن یک راننده خانم خیلی خوشحال شده و با گفتنه خسته نباشید، خداقوت، موفق باشید و دستتان درد نکند سوار اتوبوس شده، و بعضی از افراد هم با گفتن اینکه چرا شما خانم‌ها جای مردها را گرفتید یا اینکه این چه کاری هست که شما انتخاب کردید سوار می‌شوند.

سین: عکس‌العمل شما در این برخوردها چیست؟

جیم: سعی می‌کنم با خونسردی تمام ،به افراد مختلف جواب دهم. در جواب افرادی که با دیدن یک راننده خانم خوشحال می‌شوند از آنها تشکر کرده و به آنها خسته نباشید گفته و می‌گویم ممنون از لطفتان. اما در جواب افرادی که از انتخاب این شغل مردانه ناراحت هستند می‌گویم ،این هم یک شغل است و ما خانم ها می‌توانیم یک راننده باشیم و هر شغلی که درآمد حلال داشته باشد به دست گرفته و انجام دهیم.

فرمان زندگی و فرمان اتوبوس در دستان یک مادر

سین: از اینکه مثل یک مرد ازصبح تا شب کار می‌کنید برایتان سخت نیست؟ خانواده ناراحت نمی‌شوند؟

جیم: نه. چون واقعا عاشق کارم هستم و دوست دارم، اصلا برایم سختی خاصی ندارد و سعی کردم نگذارم در کارم سختی‌ای پیش بیاید که باعث دلسردی و خستگی‌ام شود. و بچه‌هایم از این بابت راضی هستند.

سین: از اینکه درکنار رانندگان مرد زیادی کار می‌کنید چه احساسی دارید؟ آیا سخت نیست؟

جیم: احساس خیلی خوبی دارم و از اینکه ما خانم‌ها هم مثل مردها کار می‌کنیم خیلی خوشحال هستم. خیلی سخت نیست کار کردن درکنار مردها. چون خودم شغلم را دوست دارم و به هیچ وجه هم ناراحت نیستم با اینکه هرکاری سختی خودش را دارد. و از اینکه خدمتگزار زائران و مجاوران امام رضا(ع) هستم، خوشحالم و همیشه سعی می‌کنم بهترین باشم و با خوبی با مسافران و همکارانم برخورد کنم.

سین: عکس‌العمل یا واکنش همکاران مرد نسبت به شما چطور هست؟

جیم: خیلی خوبه. با ما کنار می‌آیند، اگر ماشین‌مان مشکلی داشته باشد، به ما کمک می‌کنند. واقعا همکاران مردمان خیلی خیلی خوب هستند و ما از آنها راضی هستیم. فقط تنها سوالی که برایشان پیش می‌آید اینکه چرا رانندگی اتوبوس را انتخاب کردیم ،اما آنهااز اینکه یک حس مشترک داریم خوشحالند.

سین: آیا شده در کارتان به مشکل بربخورید؟

جیم: نه. خداروشکر اصلا در کارم مشکلی نداشتم.

سین: غیر ازکار، در مواقع مهمانی یا گردش‌های معمولی چه کسی رانندگی می‌کند شما یا همسرتان؟

جیم: بیشتر همسرم رانندگی میکند و اگر خسته باشند من این کار را انجام میدهم .سسبعضی مواقع پسریا دختران نیز رانندگی می‌کنند. کلاً فرقی نمی کند که چه کسی رانندگی بکند، چون همه خانواده‌ام رانندگی بلدند و هر کدام خسته می‌شوند، دیگری رانندگی میکند.

سین: اگر به زمان قبل‌تر برگردیم آیا بازهم رانندگی را انتخاب می‌کردید؟

جیم: بله. چون خیلی دوست داشتم یک خدمتگزار برای زائرین امام رضا(ع) باشم. 

گفتگو از مریم سعیدی امین

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.