رییس اداره امور عشایر گچساران گفت: کوچ پاییزه عشایر کوچرو به مناطق قشلاقی بدلیل بارش باران و فاسد شدن علوفه های از مناطق ییلاقی آغاز شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  قربان کرمی، کمبود علوفه و سرد شدن هوای در مناطق ییلاقی را از دیگر عوامل کوچ زودهنگام عشایر کوچروی به منطقه قشلاقی گچساران اعلام کرد.

کرمی ابراز داشت: 400کیلومتر ایل راه در سه مسیر کوچ این شهرستان وجود دارد که از این میزان 100 کیلومتر آن دارای موانع است.

وی گفت: این ایل راه ها بوسیله منابع طبیعی به مردم واگذار شده و به همین دلیل عشایر زمان کوچ با مشکلات متعددی مواجه هستند.

کرمی ابراز داشت: 975 کیلیو متر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که از این میزان تاکنون 30 درصد بازگشایی شده است.

کرمی عنوان کرد: این قشر مولد سالانه دو هزار و 700 تن گوشت قرمز، شش هزار و 480 تن انواع فرآورده های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می کنند.

وی زمان رسمی آغاز کوچ عشایر به مناطق قشلاقی را اوایل آبان ذکر کرد.

کرمی بیان کرد: راه گشایی، ساخت سرویس های بهداشتی، زیرسازی چادرها و تعمیر و نگهداری جاده های روستایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته این اداراه در سال جاری است.

کرمی عنوان کرد: ۱۲ مخزن ۲۴ مترمکعبی آب آشامیدنی در مسیر حرکت عشایر کوچروی شهرستان های گچساران و باشت برای تامین آب آنان نصب شده است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: کوچ ، عشایر ، قشلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.