فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در داخل شهر مشهد خطرات زیادی را به وجود آورده و ساخت فرودگاهی در خارج از شهر اولویت مهمی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ قرار گیری فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد در داخل شهر ،پرواز در تمام ساعات شبانه روز ،آلودگی زیست محیطی و صوتی ناشی از تردد این حجم پروازهواپیماهای پهن پیکر از آسمان شهر مشهد سالهاست مردم شهر را آزار می دهد.

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد،در حال حاضر دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور بعد از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران و بالاتر از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با 51 مسیر داخلی و خارجی روزانه حدود 200 تا 230 پرواز انجام میدهد .

گرچه همه شواهد و قراین نشان از ضرورت انتقال فرودگاه مشهد به خارج از شهر دارد و در دولت قبل هم انتقال ان به تصویب رسید، اما تا این لحظه هیچ اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است. 

اما مسئولان فرودگاه انتقال و جابه جایی فرودگاه بین المللی مشهد رابه دلیل هزینه زیاد در دستور کار نمیدانند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره ضرورت این انتقال گفت:مسیر پرواز بر روی بافت مسکونی به لحاظ احتمال بروز سوانح هوایی خطرآفرین است و ممکن است سقوط هواپیما روی اماکن مسکونی، حادثه آفرین شود. ضمن اینکه تردد پر تعداد هواپیماها آلودگی هوا را به دنبال دارد.

صالحی افزود: در حال حاضر تجهیزات و دستگاه هایی که نشان دهنده میزان تأثیرات تردد هواپیماها در آسمان شهر بر محیط زیست مشهد باشد در دسترس نیست، اما مشخص است که هر صعود هواپیما به اندازه 6 هزار خودرو آلودگی ایجاد می کند که با توجه به حجم زیاد پرواز، این میزان آلایندگی بسیار زیاد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درمورد مسئولیت وزارت راه گفت: بحث انتقال فرودگاه تابع اعتبارات و محدودیتهایی است که باید وزارت راه پیگیری کند، بویژه اینکه نظارت اصلی نیز با این وزارتخانه است. 

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ضمن تاکید بر افزوده شدن آلودگی ها با هر پرواز گفـت: در طول روز حدود 160پرواز در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود این میزان در 10سال آینده به 440پرواز افرایش یابد؛ در نتیجه با افزایش میزان آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیماها بیش از پیش آرامش مردم با خطر روبه‌رو می‌شود. 

شهردار مشهد هم با انتقاد از بی‌توجهی به آلودگی صوتی ایجاد شده در شهر به‌دلیل تردد مداوم هواپیماها میگوید: جابه‌جایی فرودگاه بین‌المللی شهیدهاشمی‌نژاد باید به‌عنوان یک مطالبه عمومی توسط مردم و رسانه‌ها تا حصول نتیجه دنبال شودو هرچه سریع‌تر برای جابه‌جایی فرودگاه بین‌المللی مشهد تصمیم‌گیری شود.

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در سال 1330 احداث شد و در جنوب شرقی مشهد قرار دارد .

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.