حجم ورود پناهجویان سوری به کشورهایی اروپایی تا حدی دایره وسیعی پیدا کرده است که محافل اقتصادی آنها در صدد هستند ورود سریع این پناهجویان به بازار کار را فراهم سازند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پر واضح است که یکی از اهداف خرابکارانه آمریکا در خاورمیانه رشد یکایک گروه های تروریستی طی چند سال اخیر و تلاش جهت پرورش یافتن این نیروهای بالقوه با ماهیت تعصبی در منطقه بوده است.
 
این در حالی است که دخالت کشورهای مدعی حقوق بشر به ویژه آمریکا و سایر کشورهای غربی در رشد و نمو گروه های تروریستی جهت به آشوب کشاندن و کشتار وسیع مردم بی گناه، با هجوم آوارگان به کشورهای اروپایی به چالشی عمیق با وسعت تهدید علیه امنیت ملی کشورهای حامی تروریست تبدیل شده است.
 
آمریکا در راستای اعمال سلطه قدرت و پیگیری منافعش در منطقه نیازمند همراهی کسانی بود تا از این طریق به منافع خود دست یابد لذا بعد از فروپاشی بلوک شرق، نيازمندي آمریکا به دشمن جديد كه در تعارض با ارزشها و باورهاي مورد حمايت اين كشور باشد و همچنین اجراي برنامه هاي سياست خارجي آن را تسهيل كند، در قالب طرح مقوله تروريسم و پردازش آن در جهت منافع آمريكا ظهور و بروز كرد.
 
آمریکا از یک سو پس از يازدهم سپتامبر، با مطرح كردن خطر جدي تروريسم، در صدد مشروعیت بخشی به اهداف توسعه طلبانه خود بر آمد و از سوی دیگر با نسبت دادن اقدامات تروریستی به گروه های اسلام گرا و کشورهای اسلامی، این منطقه را در مرکز نگاه جهانیان و تحولات قرار داد.
 
از جمله موارد نقش و هدایت کشورهای غربی در شکل گیری گروه های تروریستی می توان به شکل گیری القاعده و حمایت از آن در دوره جنگ سرد  اشاره کرد  و از سوی دیگر مدت هاست این موضوع روشن شده که دو گروه اصلی معارض در سوریه یعنی داعش و جبهه النصره در ارتباط نزدیک با گروه القاعده هستند که همه آنها مورد حمایت مستقیم آمریکا نیز قرار دارند.
 
پس از اعلام ظهور داعش در سال ۲۰۱۳ ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده القاعده عراق اهمیت بحران سوریه را درک کرد و از اوضاع این کشور برای گسترش نفوذ خود و آنچه به زعم خود تشکیل دولت اسلامی می نامید بهره برد.
 
هم اکنون نیز برخی شهرهای سوریه و عراق به طور کامل در کنترل داعش قرار دارد و در برخی مناطق دیگر نیز تا حدودی نفوذ داعش وجود دارد. به طور کلی داعش در حال حاضر یک سوم از خاک کشورهای عراق و سوریه را در کنترل خود دارد.
 
این در حالی است که در راستای تامین منافع کشورهای غربی در منطقه، تروریست های داعش با استیلا بر مرزهای سوریه با ترکیه و اردن عملا کمک های مالی و نظامی بسیاری از کشورهایی چون عربستان، آمریکا، امارات، قطر و ترکیه را دریافت می کنند و کشورهایی همچون اردن، کویت، تونس و چند کشور عربی دیگر و حتی برخی کشورهای اسلامی همچون پاکستان به نوعی این کمک ها را به عنوان حق السکوت و باج به گروه داعش پرداخت کرده یا حداقل برای درامان ماندن از حملات این گروه چشم خود را به روی کمک های ارسال شده به داعش می بندند.
 
داعش با کمک آمریکا و کشورهای مذکور به عنوان مخوف ترین و ثروتمند ترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است و با تصرف بسیاری از سرزمین های سوریه مردم آن مناطق را وادار به پیروی از عقاید و حکومت خود می کند و مانند دیگر گروه های تروریستی و افراط گرا، قتل عام و نسل کشی اقلیت های سوری را دستور کار خود قرار داد.
 
وخامت اوضاع در سوریه آنچنان ادامه یافت که رفته رفته موجبات فرار سوری ها از کشورشان را فراهم ساخت و این در حالی است که آوارگان جنگی که بیشتر آنها از سوریه هستند، از راههای مختلف وارد بلغارستان، مقدونیه و سپس صربستان و کرواسی می شوند و با عبور از اسلوونی و یا مجارستان، خود را به کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا می رسانند.
 
شهروندان سوری که همواره هدف اصلی گلوله های شلیک شده در جنگ هستند، به دلیل حفظ جان خود ناچار به مهاجرت و دوری از مناطق تحت کنترل داعش شده اند و از سوی دیگر بیکاری در این کشور، روز به روز برشمار آوارگانی که تلاش می کنند خود را به کشورهای اروپایی برسانند افزوده می شود. در عین حال از آنجایی که خطر غرق شدن قایق های مهاجران در دریا هست، هر روز تعداد بیشتری از پناهجویان به سوی نقطه مرزی می روند تا از راه زمینی خود را به کشورهای اروپایی برسانند.
 
این در حالی است که شمار زیادی از کشورهای اروپایی به علت معضلات اقتصادی و مالی، با مشکلات زیادی برای پذیرفتن و ارایه تسهیلات به آوارگان جنگی که مقصد نهایی آنها کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا است، مواجه هستند.
 
برآوردها از هزینه های مادی و معنوی غربی ها در راستای فربه کردن گروه های تروریستی نشان می دهد، حجم ورود پناهجویان سوری به کشورهایی اروپایی تا حدی دایره وسیعی پیدا کرده است که محافل اقتصادی آنها در صدد هستند ورود سریع این پناهجویان به بازار کار را فراهم سازند و اکنون این نکته حائز اهمیت است که غربی ها به عنوان عامل ایجاد کننده گروه های تروریستی به خصوص داعش و بر هم زدن امنیت منطقه، دچار تبعات حاصل از پناهندگی آوارگان سوری شده اند.

 منبع: شهرخبر
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.