آیت الله بطحایی گلپایگانی اظهار داشت: آخرین شرط وجوب حج استطاعت راهی است، یعنی امنیت راه و مکان که هر کدام از این موارد برقرار نباشد تبعا مشروط (حج) نیز منتفی می‌شود.

آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، مرجع تقلید در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حوادث اخیر در حج امسال فاجعه اظهار داشت: حج یکی از اعمال واجب و بسیار مهم و سرنوشت ساز برای مسلمانان است و  قرآن کریم می‌فرماید «و لله على الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا» که کلمه الناس به معنای ایجاد حق برای خداست.

وی ادامه داد: بنابراین در اهمیت عمل حج شکی نیست اما آن طور که قرآن کریم بیان می‌کند مسئله استطاعت شرط است، یعنی شرط که نباشد -مشروط هر چند که واجب باشد - منتهی می‌گردد و زمانی که شرط موجود شد تبعا مشروط نیز واجب می‌شود.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی تصریح کرد: استطاعت چند شرط دارد که اول استطاعت مالی و دوم بدنی جسمانی، سوم عقلی و خردی و آخرین شرط استطاعت راهی است، یعنی امنیت و تامین بودن راه و مکان که هر کدام از این موارد برقرار نباشد تبعا مشروط (حج) نیز منتفی می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله‌ اصلی ما در مورد امنیت و تامین آسایش حجاج است اسلام ضمن اینکه بر دستورات امر و نهی به صورت جدی تاکید دارد اما در مقابل حفظ جان و نفس کوتاه می‌آید، مانند روزه گرفتن با اینکه این عمل واجب است ولی می‌گوید که اگر برایتان ضرر دارد، نگیرید.

آیت‌الله بطحایی‌ گلپایگانی افزود: در مورد حج نیز اگر مراجع تقلید و علمای اسلامی به این نتیجه برسند که سرزمین وحی ناامن است و خطر جانی برای حجاج وجود دارد، می‌توانند حج را تحریم کنند و در این صورت مسئله استطاعت منتفی است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
درود بر ایشان که از نقطه نظر دینی و فقهی به این سوال و دغدغه امروز مردم پاسخی شفاف دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
خب خدارو شکر یکی پیدا شد شجاعت به خرج داد و حرف دل خیلی از ملت ایران را زد...حاج آقا سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
خب خدارو شکر یکی پیدا شد شجاعت به خرج داد و حرف دل خیلی از ملت ایران را زد...حاج آقا سپاسگزارم
آخرین اخبار