اتوپیا و ناکجاآباد را می‌توان در شیوه خاص «سهراب سپهری» در شعر مشاهده کرد.

قادر طراوت‌پور، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه سهراب سپهری یکی از چهره‌های درخشان روزگار ما محسوب می‌شود،‌ اظهار کرد: سهراب سپهری را می‌توان از شاعران تراز اول سده اخیر دانست. این شاعر،‌ ظرفیت شعری منحصر به فردی دارد که در شاعران قبل و پس از وی دیده نمی‌شود.

وی افزود: هر چند «سهراب سپهری» پیروانی داشته است اما پیروان وی نتوانستند به جایگاه او در شعر دست یابند در شیوه منحصر به فرد، استثنایی و خاص «سهراب سپهری» می‌توان اتوپیا و ناکجاآباد را مشاهده کرد. شعر وی سرشار از مضامین عرفانی زمینی است،سپهری گاهی از عرفان آسمانی نیز الهام می‌گیرد.

این شاعر با اشاره به تاثیر عرفان اسلامی در شعر «سهراب سپهری» بیان کرد: اگر «سهراب سپهری» به عرفان‌های امروزین توجهی می‌کند اما درون مایه شعر وی عرفانی اسلامی و آسمانی است.

طراوت‌پور تصریح کرد: گرچه «سهراب سپهری» تمام نگاه خود را به عرفان معطوف نمی‌کند اما از مکتب خسروانی، اسیرانی و اسلامی نیز در شعر خود بهره می‌برد. این شاعر به عرفان‌هایی که کمتر از مقام هستند و به وضعیت حال فرد توجه می‌کنند یا به اصطلاح از عرفان‌های امروزی نیز در شعر خود استفاده می‌کند، اما جان مایه «سهراب سپهری» عرفان اسلامی است.

وی ادامه داد: رگه‌هایی از عرفان اسلامی در عرفان‌های مشرق زمین از جمله «هندی» وجود دارد، اما جان مایه این نوع عرفان‌ها، همان عرفان هندی است نمی‌توان  این ادعا به را طور قطعی بیان کرد که «سهراب سپهری» به طور کامل در خدمت یا مبلغ کدام مکتب عرفانی بوده است و نمی‌توان وی را به وهله‌های عرفانی وابسته دانست، اما اندیشه‌ عرفانی در شعر «سهراب سپهری»  وجود دارد.

این شاعر با اشاره به اندیشه‌های اجتماعی و دینی محض در کنار اندیشه‌ عرفانی شعر سپهری اظهار داشت: بی‌قراری شخصیت «سهراب سپهری» سبب شده وی هیچگاه اندیشه و فکری طولانی مدت نداشته باشد و او شاعری است که حکمت‌، عرفان و دردهای اجتماعی در سخنش وجود دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار