وزیر بهداشت گفت: اضافه وزن در کودکان در طی ده سال گذشته 60 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در بیست‌ و هفتمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان که امروز در مرکز طبی اطفال مجتمع درمانی امام خمینی برگزار شد در جمع خبرنگاران بیان کرد: آمار مرگ و میر کودکان نسبت به گذشته کاهش یافته است اما هنوز قابل قبول نیست باید رتبه مرگ و میر کودکان ایرانی را در منطقه کاهش دهیم.

وی در خصوص درخواست متخصصین طب کودکان افزود: همکاران طب کودکان خواستار کمک به ارتقای این رشته هستند و می‌خواهند خدمات شایسته‌تری را انجام دهند و این حوزه در قالب طرح تحول سلامت گسترش پیدا کند. 

قاضی‌زاده هاشمی در مورد اورژانس کودکان اظهار کرد: امسال هم اورژانس‌ها و هم NICU توسعه پیدا می‌کند برای گسترش PICU هم سرمایه قابل توجهی را در قالب طرح تحول سلامت تدارک دیده‌ایم تا این بخش‌ها تجهیز شوند.

وی با اشاره به گام چهارم طرح تحول سلامت تأکید کرد: گام چهارم طرح تحول سلامت مربوط به آموزش است در این گام بخش اطفال مورد توجه قرار گرفته است و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت در مورد پرستاران اطفال که جزء نزدیکترین گروه پزشکی هستند، اذعان کرد: پرستاران اطفال علاقمند به ارتقاء آموزشی هستند که حتما در قالب تغییرات نظام آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و به آنها توجه می‌شود. 

وی با تأکید بر نقش ویژه متخصصین ژنتیک در شناسایی بیماری‌های مادرزادی مطرح کرد: بیماری‌های مادرزادی خانواده، فرد، بیمار و نظام درمانی را گرفتار می‌کند و در صورت لزوم باید تست‌ها انجام شود اگر کودکی دچار ناهنجاری است خانواده باید در بارداری‌های بعدی حتما از متخصصین ژنتیک مشورت بگیرند و با وجود نقش ویژه این متخصصین در نظام درمانی از آنها غافل هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه وزن کودکان را از دیگر مشکلات این گروه خواند و اضافه کرد: اضافه وزن در کودکان در طی ده سال گذشته 60 درصد افزایش پیدا کرده است سوانح نیز یکی دیگر از علل اصلی مرگ و میر کودکان است. گاهی بی‌مبالاتی‌های والدین نسبت به کودکان در این گروه قرار می‌گیرد.

وی در خصوص کودک آزاری خاطر نشان کرد: در این خصوص برنامه خاصی نداریم و رسانه‌ها باید در این زمینه فعالیت کنند عوامل زیادی باعث کودک آزاری می‌شود یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقتصادی و فقر است بدین ترتیب نباید چشم‌مان را روی آن ببندیم زیرا فقر یکی از مهمترین مسائلی است که منجر به کودک آزاری می‌شود برای حل این معضل باید در حوزه اقتصادی تصمیمات انقلابی گرفته شود که به عهده سیاست‌گذاران اصلی کشور است علاوه بر این فرهنگ عمومی نیز باید ارتقا پیدا کند.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از آموزش و پرورش برای همکاری در زمینه بهداشت دهان و دندان دانش آموزان بیان کرد: کنترل بهداشت دهان و دندان کلاس اولی‌ها تمام شد قول داده بودیم که ظرف 18 ماه مقطع دبستان را کنترل کنیم که این اتفاق می‌افتد امیدواریم در سراسر کشور و در مقاطع دیگر نیز ادامه پیدا کند.

وی راجع به زمان افزایش تخت‌های NICU گفت: بسیاری از شهرهای کشور تخت  NICU دارند در سال جاری نیز هزار تخت دیگر اضافه خواهد شد تا همکاران ما در طب کودکان به کاهش مرگ و میر کودکان کمک کنند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.