نخستین جشنواره مردمی انار در شهر ایج استان فارس با حضور معاون وزیر در امور زراعت و مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و مقامات استانی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نخستین جشنواره مردمی انار با حضور معاون وزیر در امور زراعت، مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، ریاست و معاونان سازمان جهاد کشاورزی فارس و مقامات و مسئولان استانی و شهرستانی در شهر ایج استهبان برگزار شد.

کشاورز معاون وزیر در امور زراعت گفت: با توجه به شرایط کنونی و کاهش نزولات آسمانی در جهت بهره وری از آب و مدیریت صحیح آن نیاز به اجرای آبیاری تحت فشار در باغات انار هستیم.

دکتر حسن پور مدیرکل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در نخستین جشنواره مردمی انار در شهر ایج استهبان گفت: سیاست وزارتخانه در خصوص محصول انار، اصلاح و نوسازی باغ ها، هرس، تغذیه، اصلاح سامانه آبیاری، بسته بندی و کمک به صادرات این محصول است.

در ادامه دکتر محمد مهدی قاسمی با بیان این که امسال از 24 هزار و 547 هکتار سطح زیر کشت باغ های انار در سطح استان فارس حدود 250هزار تن انار برداشت می شود گفت : عمده رقم  استان، شامل: ارقام رباب پوست قرمز، طعم ملس است که جزء ارقام صادراتی به کشور های آسیای شرقی و آسیای میانه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  ادامه داد: در حال حاضر در 15 شهرستان استان انار تولید می شود که عمده ارقام انار استان شامل: بریت، رباب، شیرین شه وار، فاروق، اتابکی، کدرو و میخوش می باشد که با توجه به خواص درمانی آن، امروزه مورد توجه بسیاری از کشور های دنیا است که  با مدیریت صحیح در بخش صادرات می توان تا 45 درصد ازمحصول انار استان را به دیگر کشور ها صادر کرد .

 این مقام مسئول تصریح کرد: در سال های اخیر ساخت باغ های فنی انار و توسعه  انارکاری در سطح استان به دلیل سودآوری این باغ ها و خشکسالی های چند سال اخیر در استان و همچنین مقاوم بودن این گونه به کم آبی و تا حدودی مقاوم به شوری آب، مورد استقبال باغداران قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در خصوص فرآوری انار نیز اظهار کرد: استعداد بالقوه انار در زمینه تهیه انواع فرآورده های دارویی، صنعتی و غذایی، سرآمد سایر محصولات باغبانی بوده که این امر مزیت نسبی بالای این محصول را نشان می دهد و در صورت فرآوری انار ارزش افزوده آن سه برابر خواهد شد .

قاسمی با بیان این که توجه به پتانسيل بالقوه و بالفعل استان در توليد محصولات باغي، لزوم برنامه ريزي مناسب براي توليدو صادرات اين محصولات را بسيارضروري دانست و گفت: به دليل مزيت نسبي و قدرت رقابت پذيري مناسب محصول، توسعه ي کشت انار در استان فارس توصيه مي شود، اما پيش از آن توجه به بازاريابي محصول در بازارهاي خارج از کشور و معرفي آن به بازارهاي خارجي مي تواند تضمين کننده ي موفقيت اين توصيه باشد.

انتهای پیام/س

 

 

برچسب ها: نخستین ، جشنواره ، انار ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.