هورمون‌ها و پروتئین‌ها گران و وارداتی می‌باشند به همین علت مرغداران راغب به استفاده از آن‌ها نیستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها وقتی تصمیم به خرید مرغ گرفتید و به مراکز عرضه مرغ‌های کشتار شده مراجعه می‌کنید، با شرایط نادرست و غیر بهداشتی در نگهداری مرغ‌های کشتارشده در برخی از فروشگاه‌ها از قبیل خونابه و بوی بد روبرو می‌شوید. بعضی مواقع این شرایط نگهداری، شما را دچار شک و تردید می‌سازد. 

از طرفی حرف‌هایی در خصوص هورمونی بودن مرغ‌های موجود در بازار در رسانه‌ها و جامعه شنیده می‌شود، از طرف دیگر مسولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت به طور کل وجود هورمون در مرغ‌ها و تزریق هورمون به جوجه‌ها را تکذیب می‌کنند. اما به راستی تکلیف مصرف کنندگان مرغ در مقابل این گفته‌ها و شنیده‌های ضد و نقیض چیست؟ 

یکی از موضوعاتی که اغلب برای همه جای سوال دارد ولی هنوز علت مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند، رشد مرغ‌ها در مرغداری‌ها در زمانی کوتاه است. اغلب اوقات در خصوص مرغ‌های هورمونی و عوارض ناشی از مصرف این مرغ‌ بر روی بدن شنیده‌اید. ولی تا چه اندازه این موضوع صحت دارد؟ چگونه می‌توان مرغ سالم‌تری از فروشگاه‌ها خریداری کرد؟ 

آنتی بیوتیک و هورمون؛ آری یا خیر؟ 
دکتر عادل حقیقی، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا مرغ‌های موجود در بازار هورمونی هستند، گفت: مرغ‌های بسته بندی شده‌ای که در دسترس مردم قرار دارد قبل از توزیع، از نظر میزان دوز مصرفی داروهای آنتی بیوتیک بررسی می‌شود تا اینکه سلامت مصرف کنندگان مورد تهدید قرار نگیرد. 

دکتر حقیقی ادامه داد: از مرغ‌های تولید شده در مرغ داری در ۳ نوبت نمونه گیری انجام می‌شود، که روزهای پانزدهم، بیست و پنجم و موقع کشتار مرغ است. این نمونه گیری‌ها در مرکز تشخیص ملی با دستگاه‌های پیشرفته و امروزی و نیروی کار متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد و با مشاهدهٔ هر گونه تخلف موضوع مراجع و مراکز دام پزشکی و از مورد مرغ‌ها به بازار به طور جدی جلوگیری می‌کنیم. 

وقتی مرغداران کوتاهی می‌کنند
دکتر فرهمند صالح‌زاده، معاون بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص هورمونی بودن مرغ‌ها، افزود: در حال حاضر تمام فرآورده‌های خام دامی در کشور از نظر آنتی بیوتیک باقیمانده در آن تحت نظارت و کنترل است. 

صالح‌زاده ادامه داد: پاسخ سوال اینکه مرغ‌های تولید داخل هوورمون‌ دارند یا نه؟ ساده است. به دلیل گران بودن هورمون‌ها و پروتئین‌ها و همچنین وارداتی بودن آن‌ها، مرغ داران و فعالان حوزه دام و طیور از خرید آن صرف نظر می‌کنند و در بهترین حالت از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، البته این آنتی بیوتیک‌ها رشد دهنده مرغ‌ها نیستند بلکه از بیماری‌های باکتریایی و بیمار شدن مرغ‌ها جلوگیری می‌کنند و تا حد کمی به طور مستقیم رشد مرغ‌ها را بهتر می‌کنند. 

خیالتان از بابت مرغ‌ها آسوده باشد
دکتر فرهمند صالح‌زاده افزود: میزان آنتی بیوتیک موجود در فرآورده‌های خام دامی در تمام نقاط کشور سنجش شده است و این میزان از سطح مجاز کمتر بوده و تهدیدی برای مصرف کننده به شمار نمی‌رود. 

 آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی این روز‌ها مرغ‌ها را در تمام مراحل به ویژه قبل از عرضه به بازار میزان باقیمانده دارویی و آنتی بیوتیک‌های مصرف شده در دوره رشد مرغ‌ها را با انجام آزمایش‌های متعدد بررسی می‌کنند و اگر میزان باقیمانده دارویی و آنتی بیوتیک موجود در مرغ‌ها از حد مجاز بیشتر باشد اجازه ورود به بازار داده نمی‌شود. 

به دنبال مرغ درشت نباشید
متاسفانه فرهنگ مصرف مردم کشورمان به این شکل است که مرغ‌های درشت‌تر را می‌پسندند و این امر باعث طولانی شدن دورهٔ پرورش مرغ می‌شود. 

طولانی شدن دورهٔ پرورش مرغ، میزان آنتی بیوتیک مصرفی را افزایش می‌دهد. مرغ‌هایی با وزن ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم در بهترین شرایط سلامت هستند و طول دورهٔ پرورش هم بایستی ۴۵ روز باشد. مرغ‌هایی که بیشتر از این مدت پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند احتمال وجود مقادیر بیشتر آنتی بیوتیک در گوشت آن‌ها زیاد‌تر است. 

تزریق هورمون؛ اشتباه‌ترین باور عامیانه
دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص مرغ‌های هورمونی و تزریق هورمون به آن‌ها گفت: از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می‌شود واکسنی است که به جوجه‌های یک روزه در محل جوجه‌کشی تزریق می‌شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماری‌هاست. 

خلج در ادامه افزود: در تولید مرغ، چیزی به عنوان هورمون نه مصرف و نه تزریق می‌شود. مردم بدون هیچگونه نگرانی می‌توانند مرغ‌های عرضه شده در مراکز مجاز عرضه و فروش را مصرف کنند. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان خاطر نشان کرد: کار‌شناسان سازمان دامپزشکی و کادرهای فنی غیر دولتی بر همهٔ مراحل تولید مرغ نظارت دارند و این مراحل توسط این کار‌شناسان مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند تا غذایی سالم و بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد.

برای آگاهی از آخرین اخباروپیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

گزارش از محمد رضاقلی پور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
اوضاع تغذیه ای در ایران افتضاح.انگار برا کسی مهم نیست ک نظارت داشته باشن.بیخود نیست اینقدر بیمار ریخته تو بیمارستان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۷ ۲۳ تير ۱۳۹۸
فقط یه سوال یک مرغی که 2کیلوگرم وزنشه چقدر دانه میخوره به این وزن برسه واین آیا مقرون به صرفه هست؟ و اگر دانه نیست چی میدن که بهشون صرف کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
سلام من خودم پرورش مرغ گوشتی دارم برای اولین بار پرورش میدم 300تا جوجه یکروزه اوردم چهل تا شون تلف شدن نه واکسنی زدم نه هورمونی خوردن به از ۲کیلو تا ۲/۸۰۰رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
با سلام ... من میخواستم یه چیزی رو عنوان کنم اینکه مرغ های صنعتی هورمونی هستند یا نه یه بحثه من عرضم اینه که با فرض اینکه هورمونی هستند تکلیف چیه؟ گوشت قرمز که با اون قیمت گزافش نمیشه خورد ماهی هم که هکذا میخام بگم برای قشر کم درامد جامعه همین مرغ رو به زور هم میخرن الان فرض کنید بخوان مرغ رو اصولی و هر شش ماه شش ماه به بازار بدن تو اون فاصله مردم گوشت چی مصرف کنن و وقتی مرغ بعد شش ماه به کشتار رسید کیلویی چند در میاد!!!
Iran (Islamic Republic of)
فریده
۲۰:۰۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
سلام الان دوروزه که جوجه هام سرز تخم دراوردن همسایه م گفته هوا چون سرده اینا دووم نمیارن من اشنا دارم که جوجه هارو امپول میزنه که در عرض یه ماه به چهار کیلو میرسه نمیدونم چیکار کنم ولی میدونم صحت داره که آمپول میزنن درشت میشه همسایمون همچین مرغی داره که در عرض 40 روز به 5 کیلو رسیده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام به دوستان ، من بشخص در مورد هورمونی بودن یا نبودن مرغها هیچ تخصص و هیچ دانشی ندارم و تا حالا حتی تو مرغداری قدم هم نزدم. ولی خواستم یه مسئله ای رو اینجا به دوستان بگم شاید به دردشون خورد. من ۳۲ سالمه و قدم ۱۸۶ هست و وزنم ۸۴ ، شاید به نظرتون بیاد خیلی متناسبم ولی متاسفانه همه هیکل و بدنم خوب و بقول دوستان مانکن بود بغیر از شکمم که هر کاری میکردم چه ورزش ، چه پیاده روی روی تردمیل و حتی شام نمیخوردم و چای سبز با دارچین و لیمو ترش هر روز تو برنامه غذاییم بود ، ولی ظهرها حتما مرغ میخوردم بخاطر پروتئین. بعد کلی کلنجار رفتنم برای آب کردن شکم ، گفتم حتما یه جایی اشتباه میکنم. خلاصه مرغ رو از رژیم غذاییم حذف کردم و ماهی رو جایگزین مرغ کردم ، طی سه هفته تغییر سایز شکمم خیلی جالب بود و تا یک سوم کاهش حجم شکم داشتم. حالا بازم میگم دلیلش رو نمیدونم شاید مرغ با بدن من سازگار نبوده چون واقعا هفته ای حداقل ۳ روز ورزش منظم و انواع رژیم ها رو داشتم. الانم بازهم حجم شکمم داره کمتر میشه. امیدوارم که آنتی بیوتیک هایی که میگن این تاثیر رو روی بدنهامون نذاشته باشه. ولی احتمال بی تاثیر بودنشون هم خیلی کنه چون الان بیشتر مردم از برآمدگی شکم خودشون دارن رنج میبرن و متاسفانه عادت بد غذایی مثل نوشابه های گازدار و ... باعث این موضوع شده. ولی باز هم تاکید میکنم من حدود ۳ ساله نوشابه مصرف نمیکنم شاید طی ۳ سال ۵،۶ بار ، نان سبوس دار میخورم و بجای چای سیاه چای سبز یا ترش میخورم ولی تا وقتی مرغ رو حذف نکرده بودم تاثیر خاصی روی شکمم ندیده بودم.
Iran (Islamic Republic of)
فرخ
۱۰:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرامردم اعتماندارند
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۱۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
سلام متاسفانه بعضی از مردم ساده ی ما فکر میکنن مرغ ها هرمون میخورنو از این چرتو پرتا اینا دیگه نمیدونن ک این نژادی که الان مرغ گوشتی هست حاصل دسترنج چندین سال کار کردن روی ژن اونهاست و اون هارو تغییر ژنتیک میدن و متاسفانه این مرغ ها رو با چهارتا مرغ لاغر مردنی محلی مقایسه میکنن ک روی نژادش هیچ کار نشده ((منظورم از روی کار کردن روی نژادشون اینکه مرغ و خوروسای خوب رو باهم نگه میدارن ک تخم نطفه دار بهتری رو بگیرن این کارو بار ها انجام میدن ک یک مرغ خوبی در میاد )) اینو برا این گفتم ک باز مردم ساده یه ما نگن تغییر ژنتیکه و طرفش نرن اینو گفتم که با خیال راحت مصرف کنن بنده خودم دامپزشک هستم و وقتی که این پیامای بالا رو دیدم هم خندم گرفت و هم ناراحت شدم برای اینکه مردم ما اطلاعاتشون چقدر پایینه لطفا برید بیشتر تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۰:۳۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
مدرکت رو از کدوم دانشگاهی گرفتی آمو؟ شما دوتا جوجه ماشینی بگیر از همین نژادی که گفتی بعد یکیش رو خودت نگه دار یکیش رو هم بده مرغ داری بهترین دانه ممکن رو به جوجت بده بعد چهل روز این دوتا جوجه رو مقایسه کن حالا تفاوت رو متوجه شدی؟ آخه مرد حسابی الان طرف میره بدن سازی هزارجور آمپول میزنه بدنش رشد میکنه بدون آمپول و هورمون مگه چیزی هم ممکنه رشد کنه؟
Bulgaria
مریم
۱۵:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
با سلام خدمت دوستان
به نظر من مهمترین دلیل بر هورمونی بودن مرغها زود پز بودن آنهاست.
در صورتیکه مرغ محلی خیلی دیرپزه .
طبیعتشونم خیلی سرده آدمو حالت تهوع میگیره و معده آدم سست و بیحال میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
دیرپز بودن مرغ محلی بخاطر سن بیشترشونه مرغ های ماشینی هم بخاطر اصلاح نژادی که روشون صورت گرفته زود رشد میکنن بخاطر همین گوشتشون بافت لطیف تری داره و ترده زودم میپزه
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۸:۰۵ ۰۴ دی ۱۳۹۶
با سلام.هیچ هورمونی در مرغ استفاده نمیشود.این را بعنوان یک کارشناس عرض میکنم.اگر یک کارشناس یا دامپزشک یا سایر متخصصین حوزه مرغداری را دیدید که برای مصرف خود و خانواده اش گوشت مرغ مصرف نکرد جایزه دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
اگه هورمون باشه پس میشود به جوجه ی مرغ محلی تزریق کرد تا اون هم سریع بزرگ بشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
سعی کنید زیاد مرغ نخورید چون بخاطر هرمونی که داخله مرغ میزنن خطر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
سعی کنید زیاد مرغ نخورید چون بخاطر هرمونی که داخله مرغ میزنن خطر داره
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۶:۴۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
اگه میگویند هورمون رشدی مرغ وجود ندارد
پس چرا میگویند مرغ درشت مصرف نکنید دروغگو میگن کم حافظه است
چرا قطعی نمیگویند که هورمونی اصلا" نه وجود دارد و نه به مرغ یا خروس مکینه ای یا ماشینی میزنند
اصلا" از موقعی این مرغ و خروس ماشینی آمده بدن ما هم هم مصنوعی شده و شبیه مرغ ماشینی شده !!!!!
چرا مرغ محلی رو به صورت انبوه پرورش نمیدهند ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تو همین خبر توضیح داد که! بخاطر تزریق بیشتر انتی بیوتیک درشدتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
احتمالا هورمون توی غذاشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
ژورنالیست راستگوی عزیز چرا نظر من نذاشتی چه مشکلی داشت تو همین صفحه چند لینک گذاشتی که هر کدوم دیگری رو نقض میکنه؟؟؟!!! قسم روباه یا دم خروس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
ای هموطنان عزیز پس میفرمایید که ما این همه مدت مرغ نمیخوردیم کلا سم وارد بدنمون می کردیم!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
جالبع که خیلی ها این چهل روز رو صبر نمیکنن و دوهفته ای مرغ هارو.به سه کیلومیرسونن
وگرنه اکه چل روز صبر کنن سالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دلیل رشد سریع مرغها خوراندن دانه های غذایی پر چرب و با درصدی پروتین بالا میباشد و این که میگویند هورمون میزنن به مرغ دروغ هستش نه اینکه این نوع هورمون وجود ندارد هست اما اصلا به صرفه نیست که برای مرغ استفاده بشه چون قیمت بالایی داره وتعداد دز مصرفی به قدری زیاده که اصلا هزینه اش صرفه اقتصادی ندارد ولی در خصوص انتی بیوتیک مصرفی باید بسیار توجه داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
شما که متخصصی نگفتید چططططططوری میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دوستان عزیز سوال خوبی پرسیدن.دقیقا من از هرکی هم مدعی هست مرغها هورمونی نیستن این سوال رو دارم: چطور میشه جوجه یکروزه 40 روزه آماده کشتار میشه اما جوجه یکماهه رو ما میگیریم بعد شش ماه یک کیلو نمیشه!! اون چه غذایی میخوره که اونجوری چاق میشه حتی تا سه کیلو!!
United States of America
سعید
۱۹:۵۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
صنعت مرغداری در غرب و برای غربی‌ها ایجاد شده و تمام کارهای بهبود نژادی برای بازار غرب ایجاد شده. در طول سالیان سال کار سخت نژادهایی از مرغ که در حقیقت شبیه مرغ و خروسهای لاری هستند ایجاد شده که جوجه هاشون در عرض چهل روز به سرعت رشد می‌کنند. چون در این مدت جوجه با غذای پر پروتئین به وزن بازار پسند غربی می‌رسه تمام تلاش این بوده که این جوجه‌ها مقاوم به بیماریهای غیز قابل پیشگیری باشه. شما از هر مرغ داری بپرسی خواهد گفت که مرز چهل روز مثل یک ساعت کوکی هست. بلافاصله جوجه‌ها شروع به نشان‌دادن علائم بیماری می‌کنند و مصرف انتی‌بیوتیک تقزیبا غیر قابل اجتناب هست. در بازار غرب اصلا نگهداشتن جوحه بعد از چهل روز به صرفه نیست چون ده‌هزار جوجه بعد از چهل روز نزدیک یک تن غذا در روز مصرف می‌کنه. اما در ایران وزن جوجه چهل روزه که حدود یک کیلو هست بازار پسند نیست. برای همین مرغدار به هر قیمتی شده جو‌جه ها رو بیست روز دیگه زنده نگهمیداره و تغذیه‌شون می‌کنه که به وزن بازار پسند برسه. و البته این دوران استرس‌زا ترین دوران پرورش هم هست. بع علت هزینه بالای تغذیه حتی یک روز تاخیر در ارسال جوجه با کشتار ممکن هست سوددتمام دوران پرورش رو از بین ببره. برای همین اگه فرهنگ مصرف جوجه کم وزن رو در کشور جا بندازیم، مرغدار مجبور نیست با مصرف روزانه آنتی‌بیوتیک جوجه‌ها رو تا شصت روزگی نگهداره و به وزن دودکیلو و بالاتر برسونه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
چراعنقدر این دکترها وکارشناسهای گرامی به مردم دروغ میگویند اکثرمرغداریها از انواع داروهاوهورمونها استفاده می مکنند!!!!!
اگر غیراز این باشد حتما صدرصد اون جوجه های یک روزه را درعرض سیوپنج یا چهل روز با فوت کردن بادشون می کنندتاتبدیل به یگ مرغ چاقو چله مشن!!!!مردم از کجا بیخبر هم مجبورن ازهمین مرغها استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
مرغداريها بصورت كاملا صنعتي كار ميكنند.غذاي ودون مرغ گوشتي مشخص مي باشد.يك جوجه گوشتي ازلحاظ ژنتيكي مخصوص توليد گوشت سفيد است كه طي 45 روز به يك مرغ سه كيلويي تبديل مي شود.سالنها داراي تهويه مناسب،رطوبت ودما چك ميشود واكسيناسيون دامپزشكي انجام مي شود.يك جوجه درشرايط مناسب پرورش به وزن ايده ال ميرسد. واينكه مي گويند هورومون استفاده مي شود.يك اشتباه محض است. كساني اين حرف را مي زنند كه بطور كلي ازصنعت مرغداري درجهان بي خبرند.حتي تو شهرستاني كه من هستم بعضي ازمرغداران درطي يك دوره بخاطر قرنطينه مناسب آنتي بويتيك هم استفاده نمي كنند چون اصلا مرغهايشان بيمار نمي شوند.بعدشم ميزان خوراكي كه يك مرغ درطول يك دوره مصرف ميكندو ضريب تبديل آن ،نشان مي دهد كه يك جوجه درطي يك دوره 45 روزه راحت به وزني كه ميخاهيم مي رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
من هم تو شهرمون مرغداری ها رو بازدید کردم چون میخواستم یه مرغداری تو کلاس بیگ داچ من تاسیس کنم ولی وقتی ۵ تا مرغداری رفتم از هر چی مرغه حالم به هم خورد اولا به جای سیستم های اگری و تمام اتوماتیک دان ۳ تا افغانی در کمال رعایت بهداشت مشغول انجام و\یفه بودن. دوما همین دوستان همسایه وطن دار متخصص تزریق داروی انتی بیوتیک هم بودند. در ضمن مرغ ها هم انقدر سلامت و سر حال بودند که بعد از سه بار لگد زدن به انها از روی زمین بلند شدن و لدگ لدگان ۳۰ سانتی متر حرکت کردند. وقتی با صاحب اونجا صحبت کردم که این چه اوضاعیه گفت بیماری به گله زده و باید هر چه زودتر مرغها رو به کشتارگاه ببره وقتی پرسیدم مگه کشتارگاه مرغها رو از لحاظ بیماری چک نمیکنه گفت ما میدیم به دلال اون میبره کشتارگاه باقی کارها رو هم خودش بلده. اگه منظورتون از تمامی مرغداریها تمام اتوماتیک هستن اینه بنده شرمنده ام.البته از حق نگذریم مرغداری تحت لیسانس اپتیکون هلندم هم دیدم ولی بدبخت مینالید میگفت به صرفش نیست این همه سرمایه گذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
همه چی گفت ...به هر دری زد .... اما نگفت و خبرنگار هم اصراری نکرد تا مشخص بشه آخه چطور 45 روزه میشه مرغ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
من دکتر متخصص طیور هستم و اعلام میکنم که علم ژنتیک آنقدر پیشرفت کرده که در زمان کوتاه مرغ واقعا به وزن بالا می رسد.
اصلا نبایستی در این مورد نگرانی داشته باشید.
البته اطلاع رسانی در این مورد ضعیف بوده و اگر پیشرفت علم ژنتیک به مردم گفته میشد ، دیگر این شائبه بوجود نمی آمد.
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
سلام به همه برادرا این مرغی که مصرف میکنیم اصلا مرغ مادرش ماله مانیست وارداتیه وسالهاروی سیستم بدنیش کارشده.البته مرغای گوشتی زیادی هست ولی بهترین نمونش اینه.اون تزریقی هم که میکنن فقط وفقط انتیبیوتیکه.منم فک میکردم هرمونه امانیست.این مرغ فقط یه مرغ گوشتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دوستان شک نکنید که جوجه ها با هورمون 45روزه تبدیل به مرغ شده مثل اینکه از نظر مسولین چیزی که اهمیت نداره سلامتی افراد جامعه است والا چرا بعداز این همه سال که روغن پالم دادن به خورد مردم یک دفعه یادشون افتاد که مضر است هیچ نظارتی روی مواد غذایی در کشور نیست حالا هم که آبلیمو ها مورد دار شده .. ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
هر خبری اول رد میشه بعد میفهمیم درست بوده ، مثل اب های معدنی نیترات دار و روغن پالم و ... همشون اول تکذیب شدن بعد تایید ، شما برید از دکتر روازاده در مورد این مسئله مصاحبه کنید ببینید چی بهتون میگن
Oman
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دقیقاً سوال من هم همین ما بچه بودیم یه جوجه میخریدیم شش ماه طول میکشید تا بزرگ بشه حالا 45 روزه میشه مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
دوستان میفرمایند هیچ هورمونی در پرورش مرغها استفاده نمی شود پس دلیل اینکه یک جوجه ظرف 45 روز وزنش به دو کیلو ویا بیشتر میرسد چیست.در صورتیکه یک جوجه محلی و خونگی پس از 4تا5 ماه وزنش به یک کیلو هم نمرسد چیه میتونه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
نه بابا ؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
باسلام از اطلاع رسانی که نمودید چند روزی است است که در فضای مجاری کلیپی پخش شده که به وسیله یک دستگاهی به مرغ های کشتار شده که مشخص نیست در محل کشتار است یا در محلی کسب درآمد است ماده ای را با آن به مرغ ها تزریق می کنند که مرغ را بزرکتر می کنند از این موضوع اطلاعاتی دارید ما را آگاه کنید بند بعد دیدن این کلیپ دیگر از هر مرغ زده شدم و چنانچه مشاهد نکردیده بنده آن کلیپ را داریم و به زبان ترکی هم صحبت می کنند خواستید برایتان می فرستم.درصوورت انتقال کلیپ با ایمیل اطلاع دهید . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
یه سوال چطوری هستش که یک جوجه چهل روزه مرغ میشه؟
United States of America
مجید
۲۰:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
مهمترین دلیل چهل روزه بزرگ شدن مرغ ها اینه که در طول شبانه روز با سریع تر کردن چرخه زمانی برای جوجه ها اونها رو مجبور می کنن تا در طول روز تعداد دفعات بیشتری غذا بخورن. مثلا شب ها یک یا چند نوبت با روشن کردن چراغ ها جوجه ها رو تشویق به خوردن می کنن.
عامل دوم هم ترکیب غذائی جوجه هاست. میدونید که وارداتیه و یک غذای پرکالری و چرب و با ترکیبی متنوع هست. به شخصه این موضوع رو باور نمی کنم چون دوست صمیمی و صادقی دارم که تو کار تولید مرغ هست و دلیلی برای شک کردن بهش ندارم.
آخرین اخبار