معاون وزیر خارجه گفت: مراحل قانونی مربوط به برجام در ایران طی شده است و ما آماده‌ایم تا وارد مرحله بعدی شویم.

عراقچی: اگر طرح اجرای برجام در مجلس تصویب شود باید به شورای نگهبان برود

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سیدعباس عراقچی" معاون وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در مراسم هفتادمین سالگرد سازمان ملل متحد گفت: در مورد فاجعه منا با این که این امر در حوزه بنده نمی‌باشد ولی گفتنی است که یک ستاد در وزارت امور خارجه تشکیل شده و در حال بررسی این امر می‌باشد. همچنین در حال حاضر مسئله مهم بازگشت حجاج و شناسایی اجساد می‌باشد و همکاران بنده در این ستاد پیگیر این موضوع هستند و همچنین لازم به ذکر است با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همکاری ما انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: ما بیشتر به دنبال شفافیت کامل فاجعه منا و مسئولیت‌پذیری دولت عربستان هستیم و خواستار آن هستیم که عربستان مسئولیت‌پذیری لازم را در این امر داشته باشد.

عراقچی در مورد قطعنامه 2231 گفت: این قطعنامه در واقع شروع روابط بین ایران و شورای امنیت بوده و می‌بایست ابتدا برجام و قطعنامه 2231 اجرایی شود و سپس بعد از طی مراحل و لغو کامل تحریم‌ها درباره دیگر مسائل ایران از جمله جنگ ایران و عراق در شورای امنیت پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

وی در ادامه درباره آزمایش موشک‌های دفاعی امنیتی کشورمان گفت: آزمایش موشک در خاک ایران، نقض برجام به حساب نمی‌آید و همچنین در مورد قطعنامه‌های گذشته و امروز موضع ایران کاملاً مشخص است و طبق بیانیه‌هایی که ما به سازمان ملل داده‌ایم و منتشر شده است هیچ چیزی نباید نیروی امنیتی و دفاعی ما را خدشه‌دار کند.

عراقچی تصریح کرد: دیروز مجلس کلیات طرحی را ارائه داد که مجوز اجرای برجام را به ایران می‌دهد که این طرح به صورت کلی تصویب شد، اما هنوز جزییات طرح مورد تصویب قرار نگرفته و فکر می‌کنم فردا (سه‌شنبه) این جزییات مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه افزود: اگر این طرح به تصویب برسد، باید به شورای نگهبان برود و آنجا نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، تا به صورت قانون در آید. اگر این مسئله با سرعت بررسی شود، مراحل قانونی مربوط به برجام در ایران طی شده است و ما آماده‌ایم تا وارد مرحله بعدی شویم که به عنوان روز «تصویب» شناخته می‌شود و در واقع یک گام اساسی در اجرای برجام محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر طرح در همین هفته و هفته آینده تصویب و به قانون مبدل شود، می‌توانیم در رأس ۹۰ روز براساس برجام اعلام کنیم که به مرحله تصویب رسیده‌ایم و بعد از آن مراحل بعدی که پیش بینی شده، اتفاق می‌افتد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: به صورت ملموس وقتی که این قانون را اجرا کنیم، اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را لغو خواهد کرد و رئیس جمهور آمریکا هم تحریم‌های ناشی از دستورات اجرایی را لغو می‌کند و تحریم‌های کنگره را متوقف می‌کند و شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های خود را لغو کرده است.

عراقچی ادامه داد: از نظر قانونی لغو تحریم‌ها اتفاق می‌افتد، ولی وقتی اجرایی می‌شود که یکسری کارهایی که ایران باید انجام دهد را انجام دهد که آن نیز بین یک ماه و نیم تا ۲ ماه طول می‌کشد و بستگی به این دارد که مراحل اجرایی شدن چقدر طول بکشد. پس از آن لغو تحریم‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار