متولیان فرهنگی و سیاستگذاران در ژانر وابسته به جنگ عملکرد بدی داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی نمایش؛ نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» که معتقد است مخاطب به ژانر وابسته به جنگ بی اعتماد شده، دلیل آن را تولید آثار سخیف و نصفه و نیمه می‌داند و تاکید می‌کند: ده‌ها «تکه‌های سنگین سرب» لازم است تا در یک جریان پایدار اجرا شوند و بتواند مخاطبان را متوجه سویه‌ها و سمت‌های انسانی اینگونه موضوعات، مفاهیم و آثار و ارزش‌های کیفی آن‌ها کنند.

ایوب آقاخانی که به تازگی اجرای موفق نمایش «تکه‌های سنگین سرب» درباره بخش‌هایی از زندگی شهید چمران را به پایان رسانده است، گفت: «تکه‌های سنگین سرب» در اجرا، مخصوصا در جلب و جذب نظر مخاطبان و منتقدان به طور همزمان بسیار موفق بود و این نمایش تمام کسانی را که وارد سالنش شدند، راضی کرد که این افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اما ما به عنوان گروه اجرایی این نمایش یک سختی داشتیم و اکنون که اجرایم تمام شده اعتراف می‌کنم جلب اعتماد مخاطبان به چنین نمایش‌هایی سخت شده است؛ همچنانکه عموم افرادی که همیشه نمایش‌های من را می‌بینند، می‌گفتند چون کار مرتبط با جنگ بود، ترجیح دادیم برای آن وقت نگذاریم!

این هنرمند تئاتر و مدرس دانشگاه تصریح کرد: بعد از شنیدن این حرف، اصلی‌ترین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد آن است که این دسته حق دارند، ضمن آنکه چقدر همکاران من در تئاتر و متولیان فرهنگی و سیاستگذاران تئاتر، بد عمل کردند و کاری که انجام دادند، نزدیک به خیانت بوده است.

وی افزود: در چنین شرایطی، حتی اگر هنرمند کار وزینی هم کرده باشد، مخاطبان پیش از ورود به سالن بی‌اعتماد هستند ولی من چندین بار این جمله تکراری را از زبان برخی دوستان شنیدم که با چشم خیس و اشک بار و بغض و آه، از من عذرخواهی کردند و گفتند فکر نمی‌کردیم نمایش اینطور باشد.

آقاخانی با اشاره به اینکه ما با بحران جذب مخاطب برای این مدل خاص از نمایش که اتصالی به جنگ دارد، روبرو بودیم، گفت: مخاطب به ژانر وابسته به جنگ بی اعتماد شده است و دلیل آن نیز تولید آثار سخیف و نصفه و نیمه بوده که باعث شده اعتماد مخاطبان را از دست دهیم؛ دهها «تکه‌های سنگین سرب» لازم است تا در کنار یکدیگر و بر اثر مداومت و وجود یک جریان پایدار اجرا شوند تا مخاطبان متوجه سویه‌ها و سمت‌های انسانی اینگونه موضوعات، مفاهیم و آثار و ارزش‌های کیفی آن‌ها شوند.

نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» بیان کرد: البته من در این نمایش موفق شدم و گلیم مان از آب در آمد و استقبال خوبی داشتیم که دستاورد مهمی محسوب می شود؛ حتی تعداد زیادی از سیاسیون که با سالن‌های تئاتر بیگانه و غریبه هستند به این بهانه آمدند و تئاتر دیدند و همه شان با سویه‌های فکری مختلف، به شهادت حرف‌های خودشان از کار راضی بودند.

آقاخانی تاکید کرد: باید مخاطبان اینگونه آثار را با آثار درخشان و کارهای خوب، اگر از دست رفتند برگردانیم، اگر هستند حفظ کنیم و اگر اصلا در این فضاها نیستند جذب کنیم؛ زیرا بخش از ماندگاری ارزش‌های آنچه در جنگ 8 ساله اتفاق افتاده، وابسته به سینما و تئاتر است و این هنرها زمانی می تواند این ارزش‌ها را به درستی پاسداری کند که مخاطب داشته باشند. 

به گزارش روابط عمومی نمایش «تکه‌های سنگین سرب»، آخرین اثر گروه تئاتری پوشه در شرایطی مورد استقبال مخاطبان عام و خاص قرار گرفت و در اجراهای خود پذیرای برخی مسئولین كشوری و هنرمندان بود که شخصیت‌های برجسته‌ای همچون علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، محمد حسینی وزیر ارشاد سابق، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، ولی‌الله شجاع پوریان عضو شورای شهر تهران، فاطمه راکعی نماینده سابق مجلس، عماد افروغ رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس هفتم، لاله افتخاری، عضو هیئت رئیسه كمیسیون فرهنگی مجلس، مجتبی رحماندوست، حسین طلا، مهدی کوچک زاده، محمد باقری بناب، فاطمه رهبر و میرهادی قره سید رومیانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ قادر آشنا مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی، غلامرضا منتظری مسئول سازمان بسیج هنرمندان، حسین مسافر آ‌ستانه، حسین پارسایی، ارمغان بهداروند، مهدی شفیعی، محمدرضا خاكی، حمیدرضا نعیمی، نادر برهانی مرند، خسرو احمدی، جمیله دارالشفائی، احمد امینی، بیوك میرزایی، جواد پیشگر، حمید منوچهری، ‌فریبا طاهری، شیوا رفیعیان، مهدی افضلی، مهرداد رایانی مخصوص، رحمان سیفی آزاد و آتش تقی‌پور، آناهیتا همتی، رضا بهشتی، منوچهر والی زاده، سام کبودوند، ابراهیم شیبانی،‌محمد صوفی، خیام وقار كاشانی و پریسا عشقی به تماشای آن نشستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.