نمایندگان در جلسه علنی امروز شرایط سازوکار استیضاح شهرداران را مشخص کردند.

سازوکار استیضاح «شهردار» مشخص شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 21 مهرماه) در جریان رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، ماده 3 طرح مذکور را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

براین اساس ماده 73 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

ماده 73- چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری به دلیل عدم انجام وظایف قانونی و یا ضعف مدیریت اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت صریح و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند؛ در صورت عدم رعایت مفاد مورد ذکر و اصرار اعضای معترض، موضوع به صورت سوال مطرح می‌شود که در این صورت، رئیس شورا سوال را کتبا به شهردار ابلاغ می‌کند و وی موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ ابلاغ، در محل شورا حاضر شود و به سوال مطرح شده پاسخ دهد. پس از ارائه پاسخ، بدون حضور شهردار نسبت قانع کننده بودن آن، رأی‌گیری بعمل می‌آید. چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضا شورا قانع کننده نباشد، موضوع به صورت اخطار توسط رئیس شورا به شهردار ابلاغ می‌شود.

چنانچه اعضای شورا دوبار از پاسخ شهردار قانع نشوند در صورت درخواست یک سوم اعضای شورا استیضاح شهردار در دستور کار قرار می‌گیرد. 

تقاضای استیضاح باید صریح و دارای موضوع یا موضوعات مشخص و معین باشد. تقاضای مذکور در اولین جلسه علنی شورا قرائت و به شهردار ابلاغ می‌شود.

وی موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ ابلاغ، در محل شورا حاضر شود و به سوال مطرح شده پاسخ دهد. 

پس از ارائه پاسخ، بدون حضور شهردار درخصوص عدم اعتماد به وی برای تداوم تصدی سمت شهرداری، رأی گیری می‌شود در صورتی که شهردار علیرغم هماهنگی صورت گرفته در جلسه استیضاح حاضر نشود، استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می‌کنند و نسبت به عدم اعتماد، رأی گیری می‌شود.

 چنانچه دو سوم کل اعضای شورا رأی عدم اعتماد بدهند، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب می‌شود.

تبصره 1- چنانچه شهردار یا مرجع صدور حکم وی، نسبت به رأی اعتماد اعتراض داشته باشند در خواست بررسی موضوع را به صورت مستند و مستدل حداکثر ظرف مدت 48 ساعت پس از صدور رأی عدم اعتماد به هئیت حل اختلاف مرکزی تحویل می‌نماید. هیئت حل اختلاف مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت 20 روز نسبت به رد یا تأیید رأی عدم اعتماد، اتخاذ تصمیم نماید. عدم اعلام نظر توسط هیئت حل اختلاف مرکزی به منزله تأیید رأی عدم اعتماد به شهردار است. در صورت اعتراض شهردار با رأی عدم اعتمادش، وی تا هنگام اعلام نظر هیئت حل اختلاف مرکزی در سمت خود باقی می‌ماند.

تبصره 2- در فاصله صدور رأی عدم اعتماد به شهردار و در صورت عدم اعتراض شهردار با رأی عدم اعتماد و یا پذیرش استعفا و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید بیش از 3 ماه به طول انجامد یکی از معاونان شهردار یا کارکنان رسمی یا ثابت شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده دار و مسئول اداره امور شهرداری می‌شود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار