وزیر خارجه ایران اعلام کرد سعودی ها به دنبال مشارکت نداشتن ایران در نشست ژنو و پاریس بودند.

ظریف: سعودی ها به دنبال مشارکت نداشتن ایران در نشست ژنو و پاریس بودندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الرأی، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اتهامات وارد شده به ایران را در پرونده گروهک عبدلی مشکوک دانست.

ظریف در دیدار با سردبیر روزنامه الرأی کویت و تعدادی از دبیران روزنامه های عربی اعلام کرد اتهامات وارده در پرونده گروهک عبدلی مشکوک است؛ چرا که این مسأله پس از توافق هسته ای با گره 1+5 اعلام شد.


 وی با بیان اینکه امنیت کویت، امنیت ایران محسوب می شود، از نقش شیخ صباح احمد صباح، امیر کویت در حادثه تأسف بار منا تشکر کرد.

در این دیدار، سر دبیر روزنامه الرأی کویت از وزیر خارجه کشورمان درباره نقش ایران درباره گروهک عبدلی پرسید و اعلام کرد آیا این مداخله در امور داخلی کویت به حساب می آید؟ در حالی که بازداشت شدگان به ارتباطشان با حزب الله و سفارت ایران اعتراف کرده اند؟

 وزیر خارجه کشرمان در پاسخ گفت: بارها بر مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای منطقه تأکید کرده ایم. امنیت کویت، امنیت ایران است. اتهاماتی که در این مسأله به ما وارد شد، پس از توافق هسته ای رخ داد که این امری مشکوک است.

ظریف درباره روابط تهران و ریاض گفت: ما نیازمند فعالیت رسانه ای در سطح جهان عرب هستیم؛ یک فریب افکار عمومی علیه ما وجود دارد. آنچه برای ما در این باره مهم است، خطر دائمی است که ایران، عربستان و عراق را تهدید می کند. باید تأکید کنیم امنیت عربستان برای ما مهم است و آرزومندیم برادرانمان در این کشور این مسأله را درک کنند. وزارت کشور کویت پیشتر مدعی بازداشت گروهکی مرتبط با ایران و حزب الله شد و اعلام کرد توانسته است از این گروه تروریستی بیش از 20 تن سلاح و مواد منفجره کشف و ضبط کند.

ظریف همچنین درباره توافق هسته ای میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: پروتکل امضا شده میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سندی محرمانه به حساب می آید که قابل انتشار نیست. این، مسأله ای میان ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که محور آن چگونگی حل مسائل باقی مانده در هفته های پس از توافق است.

وی درباره روابط ایران و مصر و لزوم انجام نشست هایی میان کشورهای مؤثر منطقه ای گفت: ما به شدت علاقه مند به ایجاد روابط مستحکم با همه کشورهای عربی هستیم.من دیپلمات هستم و دوستانی از مصر دارم و مواضع دو کشور در بسیاری از پرونده های منطقه بسیار نزدیک به یکدیگر است. محمد جواد ظریف تصریح کرد: تهران پیشنهاد گفتگوی تمدن ها را داد و این طرح بر از میان بردن نقش دیگران استوار نیست. دولت سعودی خواهان از میان بردن نقش ایران هستند. سعودی ها در نشست های ژنو و پاریس خواهان آن بودند که ایران در این نشست ها شرکت نداشته باشند.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
سعودی ها بزودی برمیگردن دوران پشم شتر چینی و شیر شتر و ملخ خوریشون یعنی جایگاه اصلیشون که شایسته ش هستند. غلط زیادی کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
ازخنده شما پیداست که اونا خیلی ترسیدن،ترس از هیبت ایران رو عربا با کچل کردن معلمای ایرانی نشون دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
بدانیم حضورمتخصصین راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
البته تو خواب .با ایران در نیفتید به قول دکتر ظریف هرگز با ایرانی اینگونه صحبت نکنید وایرانی احترام داره با غیرته تمدان چندین هزار ساله داره مثل عرب کوچولوها نیست بی هویت وکودک کش ودختر زنده به گور کن .وهابیون پست فطرت . نوکراسرائیل وامریکان بدبختای بی خاصیت .مثل چغندرن این عربا بی خاصیت .مرگ بر ال سقوط وامریکا واسرائیل نجس.درود خدا بر سردار سلیمانی که همه جاست ونترس وشجاع شایدم الان یا تو عربستانه یا تو امریکا .جهت شناسائی وریشه کن کردن کفار .بر چشم بد لعنت .صلوات برای سلامتیش .اکبر از همدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
بدانیم حضورمتخصصین باتجربه نشانه دست یابی به اهداف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
الحمدلله ی وزیر امور خارجه ای داریم که چنان جواب دشمن را می دهد که ادم مطمئن میشه کار خود ایران است
من از جواب کوبنده ظریف فهمیدم که احتمالا تمام جنگ های جهان کار ماست
آخرین اخبار