آمار قربانیان فاجعه مرگبار منا تا این لحظه بالغ بر 1680 اعلام شده است.

آخرین آمار از تعداد کشته‌های بدترین فاجعه تاریخ حجبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، آمار قربانیان فاجعه منا تا این لحظه با افزایش دو برابری در مقایسه با آمار اعلام شده سعودی ها بالغ بر 1680 شده است.

 خبرگزاری فرانسه به استناد گزارش های انتشار یافته از سوی 31 کشور متبوع حجاج قربانی شده در فاجعه منا اعلام کرد آمار قربانیان این فاجعه به 1680 نفر افزایش یافته و این رویداد، به گفته این خبرگزاری، به بدترین فاجعه در تاریخ معاصر حج تبدیل شده است.

علی بدوی، گزارشگر المنار در گزارشی در این زمینه گفت: ریاض هیچ آمار تازه ای درباره فاجعه منا منتشر نکرده است و آمار اعلام شده قربانیان از سوی دولت عربستان سعودی همچنان روی عدد 769 متوقف شده است. این همان آماری است که در 16 سپتامبر اعلام شد. اما نکته شگفت آن که، آمار غیرنهایی جمع آوری شده به استناد آمارهای منتشر شده از سوی کشورهایی که تعدادی از شهروندانشان در این فاجعه جان خود را از دست داده اند، بنا به اعلام خبرگزاری فرانسه این آمار دو برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات سعودی است و بالغ بر 1680 نفر می شود. ایران با 464 قربانی، تا این ساعت در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین شهروندانش در این فاجعه به شهادت رسیده اند. 

مصر در این فهرست با 177 قربانی در مقام دوم قرار می گیرد. پس از مصر نیجریه با 145 قربانی قرار دارد. اندونزی هم 120 نفر از شهروندانش را در این فاجعه از دست داده است. آمار قربانیان هندی 101 نفر است بعلاوه صدها نفر از اتباع پاکستان، بنگلادش، مالی، سنگال، چاد، بنین، مغرب، الجزایر، سودان، نیجر، کامرون، ساحل عاج، اتیوپی، لیبی، سومالی، کنیا، غنا، اردن، عراق و هلند در این فاجعه جان خود را از دست داده اند. 

همه این آمارها بار دیگر سئوالاتی را درباره عملکرد سعودی ها در تعامل با این فاجعه و شفاف نبودن این کشور در اعلام آمار دقیق قربانیان و ملیت آنها و همچنین تحویل ندادن جنازه های آنها به خانواده هایشان و شیوه تعامل آنها با مسئله مفقودان با توجه به سیاست انکار و ابهام ا ین کشور و تلاش نکردن این کشور برای ارائه نتایج قطعی به منظور تحقیق براساس تصاویر دوربین های متعدد نصب شده در سرزمین منا مطرح کرده است.

این در حالی است که در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام، شاهد سرعت در تصمیم گیری و انجام اقداماتی علیه گروه بن لادن به رغم پایان نیافتن تحقیقات بودیم.

این مسئله برخی کشورهای مربوطه را به تحرکات دیپلماتیک به منظور اطلاع یافتن از حادثه رخ داده برای حجاج شان و درخواست انجام تحقیقات گسترده، عادلانه و شفاف با مشارکت نمایندگان همه کشورهای مربوطه واداشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار