کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 80 درصد از نوزادان نارس و 60 درصد از نوزادانی که به موقع متولد می شوند، زردی می گیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ بابک باوفا افزود: زردی یکی از بیماریهای شایع در نوزادان است که در هفته نخست تولد رخ می دهد.

وی دیابت مادر، نژاد ، نارس بودن، ابتلا به سندرم داون و ... را از دلایل ابتلا به زردی نوزادان عنوان کرد.

باوفا، زردی فیزیولوژیک را نوعی از زردی عنوان و خاطرنشان کرد: این نوع زردی از روز دوم و سوم تولد شروع،در روزهای پنجم وششم به حداقل و در روزهای هفتم و هشتم به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه در زردی، رنگدانه یا پیگمان بیلی روبین در پوست و ملتحمه چشم افزایش می یابد، تصریح کرد: اگر ميزان بيلي روبين خون از مقدار خاصي بيشتر شود خواب آلودگي و بي اشتهايي پيدا مي شود.

باوفا با اشاره به اینکه چنانچه ميزان زردي از حد معيني بيشتر شده و مدت زماني طول بكشد، نوزاد دچار صدمات مغزي و شنوايي مي شود، یادآور شد: اگر مجاري صفراوي نوزاد ساخته نشده باشد و درمان دير انجام شود، نوزاد فوت می کند.

وی گفت: زردی در برخی نوزادان ممکن است بر اثر استفاده از شیر مادر

باشد.

باوفا با بیان اینکه دوگروه از نوزادان با خوردن شیر مادر به زردی مبتلا می شوند، افزود: گروه نخست به دلیل کم بودن شیر مادر و در روزهای ابتدایی تولد ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات زردی به دلیل خوب شیر نخوردن نوزاد پیش می‌ آید،خاطرنشان کرد: این خوب شیر نخوردن می‌تواند به دلیل آموزش ندیدن صحیح و کامل مادر باشد.

باوفا با اعلام اینکه ابتلا گروه دوم نوزادان به زردی ناشی از موادی است که در شیر مادر وجود دارد، تصریح کرد: این امر که از هفته دوم تولد آغاز می شود، غیرفعال شدن آنزیم های کبدی و روده ای نوزاد را به دنبال دارد.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تنها علامت بارز زردی را زرد شدن سفیدی چشم و مخاط بدن اعلام کرد.

باوفا با تاکید بر اینکه گاهی والدین و حتی پزشکان در ارزیابی زردی دچار اشکال می ‌شوند، یادآور شد: اگر تنها سر و صورت مبتلا به زردی باشد و سینه، شکم و اندام‌ها زرد نباشد به معنی این است عدد زردی بالا نیست، اما هرچه زردی بیشتر به سمت پاها برود به معنی بالارفتن زردیست که این نگران‌ کننده ‌تر است.

وی گفت: بر اساس شدت افزایش زردی و بیلی روبین، برای درمان از روش‌ هایی چون فوتوتراپی (نور درماني) ، تعویض خون و تجویز دارو استفاده می ‌شود.

باوفا با اشاره به اینکه در نور درماني كودك بدون لباس، معمولا برای یك یا دو روز زیرنور قرارمی گیرد ، خاطرنشان کرد: اشعه ماوراء بنفش پس از بر خورد با پوست نوزاد باعث تبديل بيلي روبين به يك ماده بي ضرر و قابل دفع مي شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: نوزاد ، زردی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.