به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،
آمارهای گمرک از صادرات غیرنفتی ایران طی شش ماه نخست امسال نشان میدهد که اگرچه صادرات زعفران در حجم عمده یعنی در بستهبندی بیش از سی گرمی افزایشی 60 درصدی را به لحاظ وزنی تجربه کرده، در مقابل صدور زعفران در بستهبندیها کوچک آماده خردهفروشی به بیش از 30 درصد کاهش یافته است.
در حالیکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده و صادرکنندگان زعفران به حساب میآید و نزدیک به 35 کشور جهان خریدار این محصول هستند، در نیمه اول امسال فروش زعفران به طور کلی برای کشور 78 میلیون دلار ارزآوری داشته است.
آمارها نشان میدهد که به تفکیک فروش زعفران در حجم عمده کمتر از 36 میلیون دلار و در بستهبندی های آماده خردهفروشی کمتر از 42 میلیون دلار ارزش داشته است، این در حالی است که قیمت زعفران عمده در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 200 دلار و قیمت زعفران در بستهبندیهای 30 گرمی حدود 20 دلار افزایش یافته است.
همچنین مقایسه آماری بین میزان صادرات زعفران طی نیمه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد که میزان صادرات زعفران درحجم بیش از سی گرمی به لحاظ وزنی بیش از 60 درصد و به لحاظ ارزشی 85 درصد افزایش داشته است.
این درحالی است که در همین مقایسه صادرات زعفران در بسته بندیهای 10 تا 30 گرمی به لحاظ وزنی و ارزشی بیش از 30 درصد کاهش را نشان میدهد.
اسپانیا بزرگترین مشتری زعفران ایران
پاکستان، چین، ژاپن، آرژانتین، آلمان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عربستان سعودی، عمان، فرانسه، قطر، کانادا، کویت، لهستان، مالزی، مجارستان، موریس، هلند، هنگ کنگ، هند، آفریقای جنوبی و یونان از جمله مشتریان زعفران از ایران هستند.
اسپانیا در این بین با خرید 13 تن زعفران در بستهبندی بیش از 30 گرم بزرگترین خریدار زعفران فلهای ایران به حساب میآید، پس از آن با فاصله زیاد امارات، افغانستان، چین و ایتالیا قرار دارند.
اما در بین خریداران زعفرانهای بستهبندی شده، امارات با خرید بیش از 18 تن زعفران آماده خردهفروشی بزرگترین مشتری به حساب میآید و پس از آن با فاصله زیاد چین و عربستان قرار میگیرند که طی 6 ماه گذشته هرکدام 4 تن زعفران آماده خرده فروشی از ایران خریدهاند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام