رییس سازمان جهاد کشاوررزی کهگیلویه و بویر احمد گفت: بیش از 2 هزار میلیارد ریال طرح کشاورزی در بخش های مختلف آماده معرفی به بانک های عامل این استان و منتظر دریافت تسهیلات هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج جعفر گوهرگانی افزود: این طرح ها در بخش های مختلف شامل آب و خاک، دام و طیور، آبزی پروری، باغبانی، زراعت، تامین آب و تولید بذر هستند.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی در معطل ماندن این میزان طرح نبود منابع مالی از سوی بانک ها است، گفت: با دریافت این میزان تسهیلات شاهد تحولات اساسی و رونق در بخش کشاورزی بویژه در زمینه اشتغال دانش آموختگان این بخش خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد همچنین مهمترین و کارآمدترین فاکتور برای رونق بخش کشاورزی این استان را توسعه روش های نوین آبیاری و تبدیل اراضی دیم به آبی اعلام کرد و گفت: اجرای طرحهای تامین آب برای جبران عقب ماندگی های تاریخی بخش آب وخاک این استان نیازمند تلاش مضاعف است.

گوهرگانی گفت: با وجود سهمیه حدود 500 هکتاری استان در زمینه انجام روش های نوین آبیاری اما در سال گذشته بیش از سه هزار و 500 هکتار ابیاری تحت فشار در اراضی دیم این استان انجام شد.

وی تصریح کرد: سهم تعهد شده استان نیز در سال 94 حدود چهار هزار هکتار است که تاکنون بیش از یکهزار و 500 هکتار آن عملیاتی و اجرایی شده است.

گوهرگانی البته یکی از چالش ها و معضلات اساسی در زمینه اجرای روش های آبیاری تحت فشار در این استان را نیز کمبود منابع مالی از سوی دولت اعلام کرد و افزود: هنوز بیش از 50 درصد مطالبات اجرای این طرح در سال گذشته باقی مانده است.

وی میزان مطالبات سال گذشته در این زمینه را افزون بر 210میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در سال جاری نیز با وجود پیش بینی اعتبار آن در بودجه سالانه اما هنوز اعتباری به این منظور تخصیص داده نشده است.

وی میزان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار از دهه 70 تاکنون در استان را نیز افزون بر 24 هزار هکتار اعلام کرد.

گوهرگانی همچنین تامین و تخصیص ندادن آب از سدهای و رودخانه های موجود استان برای تامین آب اراضی کشاورزی دیم را یکی از معضلات مهم و درعین حال نگرانی های اساسی کشاورزان دانست و گفت: خشکسالی ها و شرایط بحران آبی در کشور نیز بر حساسیت ها و برخی نگرش های منفی در این راستا دامن زده است.

گوهرگانی از وجود 29 طرح ایستگاه پمپاژ و سد خاکی یا بتنی در سطح استان برای تامین و انتقال آب مورد نیاز اراضی کشاورزی دیم خبر داد و گفت: با بهره برداری از این سدها بیش از 10 هزار هکتار از اراضی دیم کشاورزی در استان به اراضی آبی تبدیل خواهند شد.

وی ابراز داشت: تاکنون اکنون حدود 70هزار هکتار از اراضی دیم این استان به اراضی ابی تبدیل شده است. 

انتهای پیام/ح
برچسب ها: اعتبار ، طرح ، کشاورزی ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.