لاریجانی گفت: امر به معروف رکن اصلی دین و یک مسئله عقلی است به طوری که حقیقت آن احساس هم‌سرنوشتی نسبت به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز بیست و ششم مهر در همایش نکوداشت فعالان امر به معروف و نهی از منکر که در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرایض مغفول مانده جامعه است که نه تنها بعد از انقلاب بلکه حتی پیش از انقلاب و در کشورهای دیگر نیز تحت تاثیر فرهنگ غرب‌گرایی غربی رنگ باخته است.

وی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را در سه مرحله انزجار قلبی‌، تذکر لسانی و در نهایت مرحله عمل دانست و تصریح کرد: این فرضیه الهی به هیچ وجه مسئله پیچیده‌ای نیست به طوری که هم رکن اصلی تفکر اسلامی و هم دارای مبنای عقلانی است چرا که حقیقت امر به معروف و نهی از منکر احساس هم‌سرنوشتی نسبت به یکدیگر است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مصوب امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: این قانون منبعث از سنت اسلامی است و ادعا نداریم که قانون کامل و بدون نقصی تصویب شده به طوری که نواقص آن باید در عمل شناسایی و برطرف شود.

وی امر به معروف و نهی از منکر را معادل محاسبه و مراقبه از نفس در رابطه فردی با خدا دانست و تصریح کرد: همان گونه که یک فرد نسبت به رفتار خود بازرسی شخصی انجام می‌دهد امر به معروف هم بازرسی اجتماع است و همه جوامع اگرچه در تبلیغات شعار فردگرایی و احترام به حریم خصوصی را می‌دهند اما در عمل و قانون جلوی اقدامات مضر جامعه را می‌گیرد.

لاریجانی در پایان در پاسخ به تذکر یکی از حضار در خصوص مسئله برجام گفت: آنچه که از نظر رئیس مجلس بر عهده بنده بود در جهت ایجاد وفاق عمومی در مسئله هسته‌ای و در راستای منویات رهبری انجام دادم و با توجه به آن که سه دیدگاه در قبال برجام وجود داشت سعی کردیم با جلسات متعدد میان همه طرف‌ها به جمع‌بندی واحدی برسیم.

وی افزود: عده‌ای معتقد بودند برجام بر خلاف منافع ملی است و باید لغو شود اما برای تبعات بین‌المللی لغو برجام برای کشور راهکار و پاسخی نداشتند و همچنین در مقابل عده‌ای معتقد بودند برجام همان گونه که آمریکا خواسته است باید اجرا شود و دیدگاهی که در مجلس رای آورد قرار دادن چهارچوب‌هایی برای اجرای آن بود به طوری که هم تبعات لغو برجام بر کشور وارد نشود و هم منافع ملی حفظ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص چهارچوب‌های اعمالی توضیح داد: چهارچوب‌ها با تدابیر شورای عالی امنیت ملی که به تصویب رهبری می‌رسد تعیین خواهد شد و طبق مصوبه مجلس ایران می‌تواند به صورت داوطلبانه به تکالیف خود عمل کند و در صورت لغو نشدن تحریم‌ها برجام بر زمین خواهد ماند و ظرف دو سال کارخانه 190 هزار سانتریفیوژی غنی‌سازی ساخته می‌شود.

وی کاهش سطح همکاری با آژانس در صورت نشت اطلاعات توسط بازرسان آژانس و تاکید بر تقویت بنیه نظامی دفاعی کشور از جمله پدافند هسته‌ای، پیشران‌های اتمی زیردریایی‌ها، باطری‌های نوترونی و آزمایشات موشکی و همچنین جلوگیری از نفوذ بیگانگان و هدایت منابع آزاد شده پس از برجام به سمت اقتصاد مقاومتی را از دیگر ویژگی‌های طرح مصوب مجلس در خصوص برجام دانست.

گفتنی است در ابتدای مراسم مصطفی خرسندی، رئیس کانون مداحان کشور و ذاکر اهل بیت به مرثیه‌خوانی پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین زرگر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر روند تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر و فراز و نشیب‌های آن را طی سال‌های اخیر توضیح داد و در پایان مراسم با حضور آیت‌الله جنتی و لاریجانی از فعالان امر به معروف و نهی از منکر و همچنین یازده خانواده شهید و سه خانواده جانباز تقدیر شد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار